Veselé Vianoce, Šťastný Nový Rok
a veľa pohodových kilometrov želá do roku 2015
Váš autoservis Cars-Service. 

Počas sviatkov máme zatvorené v dňoch od 22.12.2014 do 4.1. 2015.
Opäť Vás radi privítame od 5.1.2015 :)


Koľko vás stojí vaše auto?

Zobrazené 2629x

Koľko vás stojí vaše autopicture58

Dali ste si už niekedy úprimne otázku, koľko vás vlastne stojí vaše auto? Koľko zaplatíte za jeden kilometer jazdy alebo koľko ubudne z vášho mesačného rodinného rozpočtu len za to, že chcete byť mobilní? Ak nie, máme tu výpočty. Výsledky sú naozaj zaujímavé.

 

Auto je jednou z najhorších investícií 

Zväčša si to nepripúšťame. Jazdíme a príliš nerozmýšľame, koľko peňazí pumpujeme do nášho plechového miláčika. Nie sú to žiadne príjemné čísla. Auto je pravdepodobne jednou z najhorších investícií. Už na druhý deň po tom, čo ho kúpite, stráca na hodnote. Tieto peniaze sa vám nikdy nevrátia a pritom vás čaká široká plejáda ďalších poplatkov, bez ktorých je prevádzka auta nemysliteľná. Podľa Jána Lešinského, predsedu Spolku automobilových inžinierov Slovenska, v prípade, ak ste majiteľom vozidla strednej triedy, dáte za prevádzku nového vozidla za štyri roky približne toľko, ako ste doň investovali. "Ak si kúpite auto za 50 000 euro a ste štandardný vodič, podpisujete vlastne kontrakt, že do štyroch rokov miniete minimálne 25 000 € a do desiatich rokov vás môže vaša osobná mobilita stáť spolu aj 100 000 euro," konštatuje Lešinský.


Za štyri roky miniete peniaze za ďalšie nové auto

Pre Slovákov je to o to ťažšie, že mesačný príjem je citeľne nižší v porovnaní s Nemeckom alebo inými vyspelými krajinami. Do osobnej mobility teda investujeme asi 20 percent mesačného príjmu, pričom v krajinách západnej Európy je to len 10 až 15 percent.
Najväčšou stratou na aute je strata hodnoty. Po štyroch rokoch zaň dostanete maximálne 50 percent kúpnej ceny nového vozidla. Druhou najvyššou položkou sú náklady za palivo. Až potom nasledujú náklady na poistenie, servis, nové pneumatiky a ďalšie poplatky, ktoré súvisia s prevádzkou, napríklad náklady na diaľničné známky, parkovanie, prípadne náklady na dolievanie oleja, čistiacich zmesí do ostrekovačov a umývanie auta.

Spočítané a podčiarknuté to vychádza tak, že pri aute za 50 000 € vás v období štyroch rokov stojí jeden mesiac jazdenia asi 400 euro. To však len v ideálnom prípade. Vyskytnúť sa môžu totiž ďalšie okolnosti, ktoré vás prinútia siahnuť hlbšie do vrecka. Napríklad rýchlejšie opotrebenie pneumatík, brzdových platničiek, výfuku či vyššia spotreba spôsobená jazdou autom so zlým technickým stavom. Tieto náklady môžu byť v slovenských podmienkach vyššie, keďže vplyvom nekvalitných ciest trpia naše autá viac ako tie, ktoré jazdia po perfektnej infraštruktúre v Nemecku alebo Francúzsku.

Samozrejme, ak kúpite auto na lízing alebo na úver, musíte k sume pripočítať aj profit banky alebo lízingovej spoločnosti. Cez lízing alebo úver preplatíte auto približne o 10 percent kúpnej sumy.


Na drahých autách strácate najviac

Dokladuje to aj náš výpočet celkových nákladov troch u nás frekventovaných vozidiel. Na mušku sme si vzali Škodu Fabia z nižšej triedy, Kiu ceed z nižšej strednej triedy a Volkswagen Passat ako zástupcu strednej triedy. Vychádzali sme z toho, že vozidlo vlastníte štyri roky a za ten čas s ním  najazdíte 60 000 kilometrov. Do nákladov sme započítali aj preplatok pri trojročnom lízingu  s 30-percentnou akontáciou. Ku každému vozidlu sme okrem nevyhnutných nákladov na servis, pneumatiky, poistenie či palivo pripočítali sumu 660 euro, ktorá by mala pokryť ďalšie drobné výdavky ako poplatky za diaľnice, parkovanie, prihlásenie vozidla či umývanie.

Naopak, z celkových nákladov sme odpočítali sumu, ktorá sa vám vráti pri predaji vozidla po štyroch rokoch. Všetky údaje vychádzajú z reálnych ponúk predajcov, poisťovní, lízingových spoločností, autobazárov a podobne.


S lacným autom môžete jazdiť viac

Z porovnania áut troch kategórií možno vyčítať, ako úzko súvisí výška nákladov práve s výberom auta. Kým pri Škode Fabia vás jeden kilometer jazdy stojí približne 0,25 centov, pri Kii ceed už 0,35 centov, pri Volkswagene Passat až takmer 0,60 centov a ak sa rozhodnete jazdiť s veľkým Audi A8, tak zaplatíte pokojne aj 1 euro. Spôsobené je to nielen vyššou spotrebou, servisnými nákladmi a poistením, ale najmä stratou hodnoty, ktorá je pri veľkých a luxusných autách nepomerne väčšia ako pri triede malých a kompaktných vozidiel.

Ak chcete teda šetriť,  existuje len jedna jediná dobrá rada – rozhodnúť sa pre kúpu  kompaktného modelu nižšej, maximálne nižšej strednej triedy. To čo ušetríte na cene, lízingu či poistení, môžete investovať do toho najdôležitejšieho – do jazdenia.


Za čo platíte najviac

Strata hodnoty: 42 %
Palivo: 26 %
Poistenie: 12 %
Lízing: 10 %
Servis: 4 %
Ostatné náklady: 3 %

Zdroj: http://www.auto.pravda.sk/