Ako správne sedieť za volantom?

Zobrazené 7083x
Obsah článku
Ako správne sedieť za volantom?
Strana 2
Celý článok

picture020Dôležité je správne sedenie

My motoristi sa dopúšťame dvoch základných chýb – buď sedíme nalepení na  volante, alebo vyznávame opačný extrém – sotva naň dočiahneme. Prvá anomália sprevádza takmer každého začiatočníka. Keď chýba odhad proporcií auta, bedlivo  strážime jeho predok. Dodáva to istotu. Nebola by to až taká fatálna chyba, ale volant sa z tesnej blízkosti horšie ovláda, vodičovi zvyčajne chýba aj opora krížov a chrbta, lebo práve začiatočníci sklonu operadla sedadla nevenujú pozornosť. A medzi nami – sedieť tak blízko, nie je ani bezpečné. Už len preto, že v prípade nehody uberáme airbagu miesto a čas na rozvinutie. Proti zlozvyku začiatočníkov viac ako apel zaberá vodičská prax.

 

Pripravenosť je bezpečnejšia

Optimálna šoférska poloha je dôležitá minimálne zo štyroch dôvodov:

  • v kritickej situácii vytvára solídne východisko na správnu reakciu
  • v prípade nehody airbagy fungujú s maximálnou účinnosťou
  • udržuje vodiča aj na dlhej ceste v relatívne dobrej kondícii.

Jednoduchšie vozidlá nižšej cenovej úrovne a staršie ročníky umožňujú sedadlo vodiča len pozdĺžne posúvať a meniť sklon operadla. Modernejšie autá už majú aj výškovo nastaviteľný volant a v súčasnosti čoraz viac modelov dovoľuje regulovať tiež hĺbku jeho zapustenia. Štandardom sa stáva výškovo nastaviteľné sedadlo, ba na niektorých autách sa dá regulovať aj sklon sedáka. Luxusnejšie výbavy už disponujú elektrickou plynulou reguláciou polohy sedadla, prípadne aj volantu.

1. Začnime nastavením sedadla. Môžete ho spustiť na najnižšiu úroveň a sklon operadla nastavte čo najpohodlnejšie, nie však do horizontálnej polohy (spánku za volantom sa budeme možno tiež venovať, ale v inej kapitole). Operadla sa dotýkajte celou plochou chrbta. Práve chrbtom a sedacou časťou totiž  vnímame správanie sa auta. Ak sa dá regulovať aj sklon sedáka, prednú časť mierne zdvihnite. Brzdenie bude komfortnejšie, lebo na pravačku sa neprenáša váha tela. V prípade nehody sa zas telo nezošmykne popod bezpečnostný pás.

2. Posuňte sedadlo dopredu tak, aby ste mohli ovládať pedále. Smerodajný je  spojkový, lebo má najdlhší zdvih. Budete ho často a celý využívať. Ukotvite preto sedadlo v takej polohe, aby ste ho mohli zatlačiť až na podlahu a noha pritom ostala v kolene mierne zohnutá. Zároveň by ste sa mali celým stehnom dotýkať sedadla tak, aby vytváralo len ľahký protitlak.

3. Nastavujte polohu volantu. Jeho veniec by mal byť v takej vzdialenosti od tela, aby sa dal dobre ovládať po celom obvode. Jeho priečky ani veniec nesmú prekážať vo výhľade na prístrojový panel. Ruky na venci nemajú ani kolidovať so stehnami. Ak sú všetky podmienky splnené, spravte jednoduchú kontrolu. Celou plochou chrbta sa oprite o operadlo a natiahnuté ruky položte zhora na stred venca volantu. Máte ho v správnej vzdialenosti, ak sa ho dotýkate zápästiami. Ak nie, dolaďte sklon sedáka, prípadne zapustenie volantu podľa toho, čo vám viac vyhovuje.

4. Vráťme sa k sedadlu. Športovejšie založení vodiči ho ponechajú čo najnižšie, aby maximálne znížili ťažisko auta. Neprekáža, že nemôžu pohľadom kontrolovať vonkajšie obrysy auta – majú ich už „v oku“.  Zato začiatočníci si na výhľad viac potrpia. Ak medzi nich patríte, nastavte sedadlo do požadovanej výšky a opäť skontrolujte vzdialenosti od pedálov a volantu, a ak treba, opäť ich  dolaďte. Sedíte optimálne, napriek tomu môžete mať neprirodzený pocit. Aj optimum môže byť nezvyk.

 

Štyri najčastejšie chyby

Už sme spomenuli najčastejšie prehrešky, ktoré sa vodiči páchajú voči optimálnemu posedu za volantom. Nezaškodí si ich zopakovať aj s dôsledkami, ktoré so sebou môžu prinášajú.

1. Ďaleko od volantu. Veniec držíte vystretými alebo takmer vystretými rukami zhruba v strede. Tento štýl sa môže zdať ako stvorený na dlhé monotónne cesty po diaľnici. Keď sa však dostanete do krízovej situácie (napríklad šmyk na klzkej vozovke), potrebujete intenzívne rúčkovať a keď opretý nedosiahnete na veniec v hornej časti volantu, inštinktívne sa predkloníte. Chrbát stratí kontakt s operadlom a tým aj jeden so senzorov, ktoré monitorujú správanie sa auta. Väčšina bežných motoristov chybne reaguje na šmyk, lebo im chýba tréning. Ak ešte aj nesprávne sedíte, vaše šance klesajú.

2. Blízko k volantu. S nadmerne pokrčenými rukami sa ťažko točí volantom. Pri prehmatávaní vám môže prekážať brucho (aj keď má štandardné rozmery), alebo stehná. V prípade čelného nárazu airbag nebude mať potrebný čas a priestor k plnému rozvinutiu.

3. Pedále sú blízko. So zohnutými nohami nedokážete pedále obratne a rýchlo obsluhovať, kolenám môže prekážať volant alebo palubná doska.

4. Pedále sú ďaleko. Pri stlačení spojky až na doraz, musíte nohu celkom vystrieť. Je to nefyziologické, čo si na kratších cestách nemusíte neuvedomiť. Možno si podvedome podsadnete viac dopredu aj za cenu straty dokonalého kontaktu s operadlom. Už sme si povedali, aký je dôležitý. Koho ani tieto argumenty nepresvedčia, jeden na záver – v momente nehody ohnutá noha v kolene stlmí náraz. Vystretá sa zlomí.

 

správne/NESPRÁVNE

Takto je to správne - vodička sa opiera o operadlo celou plochou chrbta, ruky spočívajú na volante uvoľnene, spojku nie je problém vytlačiť.

picture072

 

To už je podstatne horšie. Pedál spojky je príliš ďaleko. Ani vzdialenosť od volantu nesedí aj keď počas jazdy v priamom smere to nemusí byť zjavné.

picture073

 

Pri prejazde zákrutou sa ruka ocitne na vrchole venca volantu a to vodičku núti čiastočne sa odpútať od sedadla. Vnímanie správania auta sa zhoršuje a spolu s ním aj stabilita sedenia.

picture074

Zdroj: www.auto.etrend.sk


 

 


REKLAMA