Jazda v zime si vyžaduje väčšiu opatrnosť

Zobrazené 2438x

picture42Jazda v zime si vyžaduje väčšiu opatrnosťJazdiť v zime je podstatne nebezpečnejšie ako v ostatných ročných obdobiach. Dôvodom je nižšia priemerná teplota a cesty pokryté snehom alebo ľadom. Do práce odchádzame ešte v tme a keď sa chystáme domov, je už súmrak alebo opäť tma. Podľa štatistík jazdíme v zime iba v 40 percentách na suchej vozovke, ďalších 45 už pripadá na mokré cesty a zvyšných 15 na sneh a ľad.

Problémy nastávajú hneď ráno. Tí, ktorí nemajú garáže, si svojich plechových miláčikov nachádzajú pod vrstvou snehu a ľadu. Tú treba v každom prípade odstrániť. Hoci to motor nemá rád, najľahšie si s námrazou poradíte tak, že auto naštartujete, necháte ísť na voľnobeh, kúrenie pustíte na maximum a zapnete aj vyhrievanie zadného okna a zrkadiel. Po pár minútach začne zimná nádielka povoľovať. Oškrabať ľad je potom omnoho jednoduchšie, ako by ste sa snažili použiť iba tekutý rozmrazovač a škrabku.

Dôležité však je, aby ste očistili nielen čelné okno, ale aj bočné okná, bez ktorých nevidíte do spätných zrkadiel, a tiež zadné okno. Nezabudnite na to, že ak je vozidlo zasnežené, ste od tejto zimy povinný odstrániť z karosérie všetok sneh, teda aj zo strechy či kapôt. Inak vám hrozí pokuta, pretože odletujúcimi kusmi snehu a ľadu môžete ohroziť ostatných vodičov.

Kým očistíte auto, malo by byť už v interiéri predsa len útulnejšie. Príjemná teplota v interiéri je dôležitá nielen pre pohodlie. Šoférovanie v štyroch vrstvách oblečenia a drkotajúcimi zubami bezpečnosti určite nepomôže. Teplo tiež zabraňuje zahmlievaniu okien, ktoré vzniká kondenzáciou vlhkosti vzduchu na studených oknách.

Najúčinnejšou zbraňou proti zahmlievaniu je klimatizácia. Tá totiž vzduch okamžite vysušuje. Tí, ktorí nemajú auto vybavené klimatizáciou, by mali mať po ruke špeciálne utierky, s ktorými si čelné okno očistia a mali byť si tiež nechať prvý kilometer jazdy pootvorené okno, aby sa teplý vlhký vzduch, ktorý vydychujeme, nezrážal na ploche skla. Vodičom starších áut však hrozia aj ďalšie nepríjemnosti. Škrabka, metlička alebo utierka im stačiť v zime nebudú. Zvlášť modely bez diaľkového centrálneho zamykania sú totiž náchylné na zamŕzanie zámkov a niekedy aj celých dverí. Ak sa vám nechce vchádzať do interiéru cez kufor, použite rozmrazovač zámkov. Ale pozor, noste ho so sebou, pretože rozmrazovač v zamrznutom aute je vám nanič. Zamŕzaniu dverí zas môžete predchádzať ošetrením gumených tesnení špeciálnymi prípravkami ešte pred príchodom zimy.

Špecifiká zimy by ste mali rešpektovať aj za volantom. Na mokrých, zľadovatených a zasnežených cestách či cestách prikrytých snehovou kašou má auto podstatne horšiu trakciu. To znamená horšiu akceleráciu, dlhšiu brzdnú dráhu, horšiu smerovú stabilitu a náchylnosť k šmyku. To vyžaduje väčšiu predvídavosť, väčší odstup od vpredu idúcich vozidiel, nižšiu rýchlosť jazdy, a najmä vyhýbanie sa akýmkoľvek prudkým manévrom či prudkému brzdeniu a zrýchľovaniu.

Ako jazdiť na zimných cestách

1. Opatrnosť

Na cestu v zimnom počasí si vyhraďte viac času, aby ste sa nedostali do stresu.

  • Pred jazdou sa postarajte o to, aby ste nemali na oknách námrazu. Očistiť škrabkou treba však nielen čelné okno, ale aj bočné pre výhľad do spätných zrkadiel. Nezabudnite ani na zadné okno. S tým vám pomôže vyhrievanie.
  • Ak je auto zasnežené, odstráňte sneh z celej karosérie, aby sa vám pri brzdení nezošuchol zo strechy na predné okno, ale aj preto, aby ste odletujúcimi kusmi snehu či ľadu nespôsobili nepríjemnosti iným vodičom.
  • Rešpektujete svoje schopnosti a s rezervou berte schopnosti ostatných vodičov.
  • Pozorne sledujte okolie.
  • Udržiavajte väčší odstup od vozidiel idúcich pred vami.
  • Jazdite pomalšie!
  • Vyvarujte sa prudkej akcelerácie, náhleho brzdenia a prudkých zmien smeru jazdy.

 

2. Brzdenie       

  • Pred samotným brzdením sa snažte odhadnúť brzdnú dráhu aj s dostatočnou rezervou.´
  • Snažte sa využívať nielen pedál brzdy, ale aj brzdný účinok motora.
  • Brzdite pozvoľne, aby nedošlo k zablokovaniu kolies a strate kontroly nad vozidlom.
  • Ak sa kolesá zablokujú, okamžite uvoľnite brzdový pedál, aby sa trakcia obnovila, a potom brzdite znovu. Ale pozor, čo najplynulejšie ! Aj za takýchto okolností sa snažte brzdiť stále motorom, teda nevyšliapnite spojkový pedál. Vodiči s ABS to majú jednoduchšie, maximálnu mieru trakcie za nich odhadne elektronika.
  • Pri jazde z kopca zaraďte nižší prevodový stupeň, ako by ste použili pri suchom počasí. To vám umožní naplno využiť brzdný účinok motora.

picture41

3. Rozjazd a akcelerácia

  • Aby bolo riziko preklzu pri rozbehu čo najnižšie, je potrebné akcelerovať čo najplynulejšie. Ak začnú hnané predné kolesá preklzávať, stáva sa vozidlo smerovo neovládateľné. Pri zadnom náhone má zas vozidlo tendenciu vychýliť zadnú časť do boku. V takomto prípade uberte plyn, aby sa obnovila trakcia.
  • Pri jazde do svahu, zaraďte radšej vyšší prevodový stupeň ako ten, ktorý by ste použili pri jazde za suchého počasia. Vodiči s protipreklzovým systémom TCS to majú opäť jednoduchšie, o pribrzdenie preklzujúcich kolies sa postará elektronika.4. Prejazd zákrutami.
  • Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy! Samotný prejazd zákruty by mal prebehnúť konštantným plynulým pohybom volantu, aby ste zmenou polomeru nezvyšovali riziko vzniku priečneho šmyku.·         V zákrute tiež udržiavajte plynulú rýchlosť, aby vozidlo nestratilo stabilitu.
  • Ak predné kolesá stratia pri prejazde zákrutou trakciu (nedotáčavý šmyk), okamžite uvoľnite pedál plynu bez vyšliapnutia spojkového pedála a v prípade potreby jemne, ale naozaj veľmi jemne pribrzdite. Nesmie však dôjsť k zablokovaniu kolies.
  • Ak vozidlo s predným náhonom stratí stabilitu na zadných kolesách (pretáčavý šmyk), ale trakcia predných kolies je v poriadku, je nutné okamžite pridať plyn. V žiadnom prípade nesmiete brzdiť, pretože by sa tým nerovnováha ešte zvýšila. Pri zadnom náhone treba plyn, naopak, ubrať aby ste zadnú časť ešte viac nevychýlili.
  • Majitelia áut vybavených elektronickým stabilizačným systémom ESP (ESC, VSC…) to majú jednoduchšie, o všetko sa postará elektronika.

 

4. Prejazd zákrutami

  • Pred vjazdom do zákruty spomaľte na požadovanú rýchlosť, teda ešte v priamom smere jazdy! Samotný prejazd zákruty by mal prebehnúť konštantným plynulým pohybom volantu, aby ste zmenou polomeru nezvyšovali riziko vzniku priečneho šmyku.·         V zákrute tiež udržiavajte plynulú rýchlosť, aby vozidlo nestratilo stabilitu.
  • Ak predné kolesá stratia pri prejazde zákrutou trakciu (nedotáčavý šmyk), okamžite uvoľnite pedál plynu bez vyšliapnutia spojkového pedála a v prípade potreby jemne, ale naozaj veľmi jemne pribrzdite. Nesmie však dôjsť k zablokovaniu kolies.
  • Ak vozidlo s predným náhonom stratí stabilitu na zadných kolesách (pretáčavý šmyk), ale trakcia predných kolies je v poriadku, je nutné okamžite pridať plyn. V žiadnom prípade nesmiete brzdiť, pretože by sa tým nerovnováha ešte zvýšila. Pri zadnom náhone treba plyn, naopak, ubrať aby ste zadnú časť ešte viac nevychýlili.
  • Majitelia áut vybavených elektronickým stabilizačným systémom ESP (ESC, VSC…) to majú jednoduchšie, o všetko sa postará elektronika. 

Zdroj: http://auto.pravda.sk/

 

 


REKLAMA