Náklad v kufri zaistite, alebo vám zlomí väz

Zobrazené 1619x

Naložiť správne auto je veda. Nielen preto, že čím väčšie auto máme, tým viac toho vozíme a tým intenzívnejší je pocit, že sa do neho nevojdeme. Ešte dôležitejšia je bezpečnosť. Najťažšie veci patria čo najhlbšie do kufra. Dávajte tiež pozor na správne upevnenie nákladu, zásobte sa popruhmi a lanami.

Auto na dovolenku nabaľte poriadne, inak vás batožina môže aj zabiť!

Máte dobre naložené auto? Ak ste si istí, že je všetko vo vašom aute upevnené, ako má byť, môžete vyštartovať. Určite vám však odporúčame pozrieť si pripravené video. Kufre, plážová kresielka, príručná autochladnička, pre náročnejších basa piva. Okrem toho ešte množstvo dovolenkového náradia sa „musí“ zmestiť do auta, keď sa ide na dovolenku. Ak máte malé auto, viete, že náklad pcháte do každej medzery. Ale ani veľké auto naložené až po strechu, nie je bezpečné. Musíte vedieť auto správne naložiť.

 

Dokázal to špeciálny nárazový test autoklubu ADAC. Jeho odborníci skúmali, ako správne rozložiť veci do auta a dokonca si na to vymysleli svoj vlastný crash test. Pri ňom zabrzdí karoséria vozidla z 50 kilometrovej rýchlosti. No a vtedy sa to začne! Všetko, čo nie je dobre upevnené, letí zotrvačnosťou vpred, ak má pred sebou voľné miesto. Zle uložené, alebo neupevnené kusy batožiny sa stávajú v tom momente smrtiacimi projektilmi, ktoré majú poriadnu razanciu. Pri prudkom náraze sa totiž ich hmotnosť rovná 30 až 50 násobku ich hmotnosti! Viete si predstaviť, čo urobí so zátylkom vodiča taká päťlitrová bandaska vody položená navrchu ostatných veci? Posádke v takých chvíľach hrozí smrteľné nebezpečenstvo, v najlepšom prípade vážne zranenie. Batožina, ktorá poletuje autom, je veľmi nebezpečná.

Upevnite všetko pásmi, popruhmi, lanami

ADAC odporúča zaistiť náklad proti pohybu rôznymi upevňovacími pomôckami. Auta na to predsa majú v kufri pripravené rôzne háčiky a lyžiny. Ťažké predmety majú ísť zásadne na dno, alebo čo najnižšie. A použite rolet, alebo plato, ktoré kryjú batožinový priestor. Ak ho máte plný až po strop (prečo, naozaj potrebujete „všetko“?), celkom by sa hodila oddeľovacia mreža, ktorú mnohí pred časom vymontovali z vozidiel kategórie N1. Ak ju máte a neprekáža prevozu dlhších predmetov, použite ju.

Zadné sedadlá sú prekážkou

Ak je to len trocha možné, nesnažte sa sklápať zadné operadlá, ale nechajte ich vo vzpriamenej polohe. Tvoria akúso ochrannú stenu. A keď veziete tašky, nakladajte tie najťažšie naspodok. Tie, ktoré zostanú na sedadlách, pripútajte aspoň bezpečnostnými pásmi. Nenechávajte ležať v interiéri voľne rôzne predmety. Aj pri prudkom brzdení dokáže i pohodená plastová fľaša alebo mapa nabrať rýchlosť, ktorá je pre krk posádky nebezpečná.

Nohy z prístrojovky

ADAC otestoval aj obľúbené, ale o to viac nebezpečné neresti, ktoré občas vídavame pri dlhých cestách k moru. Spolujazdec uľaví svojim nohám a vyloží si ich na prístrojovú dosku. Pri nehode ich airabg odmrští a poškodenie chrbtice je viac než obvyklé. Aj na prvý pohľad vykopnutie zubov vlastným kolenom má na svedomí táto nezmyselne „oddychová“ poloha. Dlhé cesta vás lákajú skúšať rôzne neštandardné polohy v snahe oddýchnuť si. Ale bezpečnostné prvky v aute konštruovali tak, aby čo najlepšie ochraňovali telo sediace v štandardnej polohe. Pri ležaní na zadnom sedadle vás totiž nemá šancu ochrániť bezpečnostný pás (ako by ste sa asi zapli?)

V nárazovom teste sa jasne ukázalo, že v prípade vhodného uloženia a upevnenia batožiny v kufri a na zadných sedadlách sa pri náraze v rýchlosti 50 km/h iba ľahko poškodil interiér auta. Čo je dôležitejšie, batožina neprišla do kontaktu s cestujúcimi na predných sedadlách. Venujte preto zvýšenú pozornosť nakladaniu a upevneniu batožiny ešte pred odjazdom a nepovažujte ju za otravnú banalitu, ktorá iba zdržiava pred odjazdom na vytúženú dovolenku.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/, http://podkapotou.zoznam.sk/

 

 


REKLAMA