Ľad - zopakujte si, ako na ňom jazdiť

Zobrazené 1644x

Rýchlokurz - ako jazdiť na ľade

Základná poučka jazdy na ľade znie: netočte moc volantom, auto na neho zareaguje, ale s oneskorením. Točenie a prudké pohyby volantu auto zbytočne rozhodí a skončíte v šmyku. Naozaj to netočením volantom funguje. Na úplnom ľade stačí len ľahko natočiť volant, ale s predstihom. Chvíľu počkať a auto naozaj zatočí. Najťažšie je odhadnúť, ako málo vziať za volant, väčšinou je to zbytočne veľa.

Keď nabiehate do zákruty, ešte než natočíte kolesá, ľahko pribrzdite. Tým prenesiete váhu na predok, zaťažíte kolesá a auto lepšie zatočí. Najprv pred prekážkou intenzívne brzdite, vo chvíli, keď začínate točiť volantom, prestaňte brzdiť, nasmerujte auto mimo a zase brzdite. Na kĺzavom povrchu platí viac ako inokedy, že treba brzdiť s kolesami rovno. Keď si zablokujeme vytočené kolesá, nezatočíme, len dokĺžeme rovno z oblúka. Pamätajte, že bez brzdenia auto podstatne lepšie funguje a ľahšie zatáča. Brzdenie alebo pridanie plynu v zákrute teda môže v extrémnych prípadoch znamenať stratu ovládateľnosti.

Keď sa dostanete do krízovej situácie, je dôležité nezmätkovať, vyvarovať sa unáhlených reakcií, trhavých pohybov volantom a s pedálom brzdy i plynu zaobchádzať veľmi obozretne. Aj pri pomalej jazde sa dá doslova vyletieť z cesty. Na väčšinu problémových situácii by mal vodič reagovať vyšliapnutím spojkového pedálu a zložením nohy z plynu, potom začať situáciu riešiť.

Keď vozidlo dostane "hodiny", pomáha prudké brzdenie, ktoré otáčanie spomalí, pritom je nutné mať zošliapnutú spojku. Akútne nebezpečenstvo šmyku hrozí predovšetkým v miestach, kde sa pod kolesá auta dostanú rozdielne povrchy. Dôležité je tiež sledovať vonkajšiu teplotu, mokrá cesta medzi poľami môže byť o pár metrov ďalej v lese namrznutá.

Zdroj: http://auto.idnes.cz/

 

 


REKLAMA