Snehové reťaze sú stále neporaziteľné

Zobrazené 2142x

Klasické oceľové snehové reťaze sú v súvislej snehovej pokrývke stále najlepšie. Vyplýva to z testu nemeckého autoklubu ADAC. Skúšané boli oceľové aj textilné snehové reťaze a nakoniec sprej. Ten pochopiteľne dopadol zo všetkých najhoršie a nie je neodporúčaný. Žiadny výrobok nedosiahol hodnotenie veľmi dobrý. Celá sedmička oceľových reťazí bola aspoň dobrá. Textilným sa ale prvýkrát podarilo preniknúť aspoň do stredu poľa, konkrétne išlo o Michelin Easy Grip.

Víťazom sa stal Pewag Servo, o prvenstvo sa ale musel podeliť ešte s jedným konkurentom, konkrétne Klack & Go New od firmy Walmec. Oba výrobky získali zhodnú známku 1,0. Prvý menovaný vynikal minimálnym opotrebením a jazdnými vlastnosťami na ľade. Pri naťahovaní ho nie je nutné znovu napínať. Walmec má univerzálne dobré výsledky na všetkých povrchoch. Thule CS-10 (tretie miesto, skóre 2,0) sa ľahko demontujú z pneumatiky po chladnej noci.

RUDmatic Hybrid (takisto 2,0) využívajú kombinované konštrukcie z ocele a textilu. Slušne vzdorujú opotrebeniu a majú dobrú trakciu na ľade. Automatické systémy Rud CENTRAX a Thule K-Summit vynikajú jednoduchou montážou aj demontážou, ktorá trvá niekoľko desiatok sekúnd. Jazdnými vlastnosťami na snehu a ľade ale za klasikou mierne zaostávajú. Obzvlášť Švédi (Thule) v tomto prípade dosť prepadli.

Už v úvode spomínaný Michelin Easy Grip kombinuje textil a kompozitový plast a na svojom mieste ho máte zhruba za dve minúty (na jednom kolese). Lenže montáž nie je tak úplne jednoduchá, ako ukazujú reklamné spoty. S upevnením v strede kolesa sú pri rýchlostiach vyšších ako 40 km/h problémy. Trakcia na snehu bola však označená za senzačnú. Opotrebenie nebolo v tomto prípade možné hodnotiť. Sprej na pneumatiky Snow Grip úplne zlyhal. Vydržia len niekoľko sto metrov, potom sa pneumatiky správajú ako opotrebované.

Základné typy

Textilné reťaze predstavujú ideálnu voľbu pre suchý sneh a väčšinou sa lepšie nasadzujú, aj keď to, ako sme uviedli vyššie, neplatí vždy. Okrem Michelinu je vyrábajú tiež AutoSock a Rud. Oceľové sa lepšie uplatnia v snehu mokrom, v dlhých strmých stúpaniach alebo pri dlhšej jazde na suchom asfalte. Ich doménou je terén, tam s textilnými nejazdite vôbec, nevydržali by. Dbajte tiež na správne rozmery, musí presne zodpovedať vašim pneumatikám, a to v oboch prípadoch. Oceľovú klasiku produkujú ako spomínaní výrobcovia, tak aj napríklad Alpin.

picture46

Rady pre správne používanie

Nielen nemecký autoklub odporúča si nasadzovanie reťazí vyskúšať doma v garáži alebo na parkovisku nanečisto, my sa k nemu pokojne pripájame. Nebude vás naháňať čas a ostatné trúbiace vodiči. Tí by vás zrovna nemali v láske, keby ste im zatarasili jedinú aspoň trochu prejazdnú horskú cestu a snažili sa reťaze na bicykel dostať akýmkoľvek spôsobom bez tréningu. Pochopiteľne by sa mohol nájsť aj ochotný pomocník, ale na to radšej nespoliehajte. Radšej si teda montáž natrénujte v pokoji, niekoľkokrát a pokojne aj poslepiačky, získate potrebné zručnosti. Nepoužívajte pritom zdvihák, síce si možno uľahčíte prácu, ale v ťažkých podmienkach ho podľa zákonu schválnosti rovnako nebude možné použiť.

Keď zapadnete bez reťazí a máte ich vzadu v batožinovom priestore, sú vám tiež trochu k ničomu. Nasadzujte ich samozrejme pod kopcom, inak sa môžete dočkať veľkých nepríjemností. Proste nevyjdete. Podmienkou je u textilných reťazí aj moderných plastových chobotníc súvislá snehová pokrývka, na mokrom ani suchom asfalte vám zrovna dlho nevydržia. Oceľové majú v tomto ohľade lepšie vlastnosti. A ešte jedna dôležitá vec: reťaze sa montujú vždy na poháňanú nápravu. U štvorkoliek teda na obe (prinajhoršom len na zadnej), inak prirodzene záleží na koncepcii vášho auta.

Výrobcovia i predajcovia odporúčajú dopnutie reťazí po prvých zhruba 50 m jazdy, pokiaľ teda nemáte samoupínacie. S upnutím to však nepreháňajte, reťaz by mala mať možnosť sa na pneumatike trochu pohybovať, aby neničila dezén a tiež aby sa do kontaktu so snehom dostala skôr ako pneumatika. Jednorazových viazacích modelov je však aj u nás v ponuke dosť: už spomínaný rakúsky Pewag vyrába napríklad rad Snox Pro, ktorá sa v teste ADACu umiestnila avšak až ako siedma.

Ako rýchlo s touto zimnou výbavou jazdiť? Rozhodne nie rýchlo, len do 50 km/h. Používa sa navyše aj vtedy, ak je cesta zdanlivo zjazdná (ujazdený sneh, slabá námraza). Potom možno totiž zabrzdiť včas, prípadne prejdete zákrutu s väčšou istotou. V hlbokom snehu potom prichádzajú na rad takzvané vyslobodzovacie reťaze, tie však so sebou bežný motorista nevozí.

Akonáhle je opotrebovaná viac ako polovica článkov, je dobré reťaz vymeniť. Občas preto reťaz otočte, zvýšite tým je životnosť. Reťaz vyberajte vhodnú k veľkosti a typu kolies (sú reťaze špeciálne navrhnuté na zliatinové kolesá, ktoré nepoškriabu). Po použití reťaze pre zachovanie dlhej životnosti ich starostlivo umyte vodou, utrite do sucha a uskladnite na suché miesto.

Zdroj: http://www.auto.cz/

 

 


REKLAMA