TEST: Letné pneumatiky 215/65 R16 – pozor, čo obujete na svoje SUV

Zobrazené 420x

TEST: Letnépneumatiky 215/65R16 – pozor, čoobujete na svoje SUV

Goodyear EfficientGrip SUVAj vy potrebujete nové letné obutie na vaše SUV, či crossover? Nie je jedno, na čom budete jazdiť.

Najväčší európsky autoklub ADAC so svojím rakúskym partnerom ÖMTC a švajčiarskym TCS testovali na tento rok 15 typov pneumatík pre vozidlá kategórie SUV. Obúvali ich počas testovania na VW Tiguan prvej generácie. Možno neprekvapí, že sa medzi testovanými pneumatikami objavili aj takzvané celoročné plášte. Množstvo áut ich má namontované už priamo vo výrobe. Pri nich bývajú výsledky kompromisné v zime a tiež v lete. Výsledky sú však tentoraz lepšie, ako sa očakávalo. Dokonca víťazom je celoročná pneumatika. Ukázalo sa teda, že vývoj pokročil aj v tejto oblasti. Nebolo to však bez kompromisov.

Veľkosť 215/65 R16 obúvajú z modelov SUV a crossoverov hlavne Ford Kuga, Hyundai Tuscson, Kia Sportage, Nissan Qashqai, VW Tiguan, ale napríklad aj Subaru Forester , či Jeep Renegade.  Testované pneumatiky boli s rýchlostným indexom H, teda určené na použitie do rýchlosti 210 km/h. Hmotnostný index 98 znamená, že maximálne zaťaženie každej pneumatiky môže byť 750 kg.

Test letných pneumatík, ktorý sa zameral na triedu SUV a crossoverov je zaujímavý hlavne preto, že predaj týchto kategórií áut rastie a záujem o druhé obutie tiež. Tentoraz chýbali výrobky značiek Continental a Dunlop. Pri ich pneumatikách výrobcovia jasne nedeklarujú, že sú určené pre triedu SUV.

TEST Letné pneumatiky 215-65  TEST Letné pneumatiky 215-65

Pozoruhodné je, že pri drahších modeloch testovací technici našli na boku pneumatík označenie M + S. To by naznačovalo možnosť využitia aj do zimných podmienok. Na to sa však nedá podľa technikov vôbec spoliehať. „V skutočnosti je gumová hmota stavaná na letné počasie a pri nižších teplotách stráca svoju elasticitu, tým spôsobí problémy vodičovi na snehu a na ľade. Tiež robustnosť pneumatiky budí dojem väčšej priľnavosti, ale opak je pravdou“, povedal na margo mätúceho označovania vedúci technického strediska ADAC Reinhard Kolkov.

Nemecký autoklub preto odporúča, aby zákazníci neuprednostňovali celoročné pneumatiky s označením M+S. Ak je to nevyhnutné, tak potom tie, ktoré majú ešte aj symbol vločky (Tri Peak Mountain Snowflake Symbol). Vtedy si už môžu byť istí, že takáto pneumatika prešla počas testov aj skúšaním vlastností na snehu, teda kritériu, ktoré sa letnom testovacom programe nerobí.

TEST Letné pneumatiky 215-65 TEST Letné pneumatiky 215-65

Testu nevyhovela iba jediná pneumatika.

Ďalšia sa umiestnila s hodnotením „dostatočné“ a jedenásť v strednom pásme so známkou „dobré“. Nepoteší fakt, že na najvyššie hodnotenie „chválitebné“ dosiahli iba dva plášte - Goodyear EfficientGrip SUV a Cooper Zeon Sport 4XS. Asi najväčším prekvapením je, že práve druhou v poradí je pneumatika takmer neznámeho výrobcu. Má pritom jednu z najnižších cien spomedzi testovaných výrobkov.

Zo stredu umiestnenia spomeňme, že iba kúsok od najlepších sa umiestnila pneumatika Firestone Destination HP. Mala mierne nedostatky v kľúčovom kritériu hodnotenia a tým je správania sa na vode. Na suchej ceste dokonca získal lepšie hodnotenie ako dva plášte so známkou „chválitebné“. Zabrzdiť na mokrom povrchu býva najväčší  problém a práve s vodou mali problém aj ďalšie pneumatiky zo stredného pásma. Teda Pirelli Scorpion Verde, Semperit Comfort-Life 2 SUV, General Grabber GT, Apollo Apterra H/P a tiež Bridgestone Dueler H/P Sport. Práve táto pneumatika mala na mokrej ceste najväčšie problémy. Je pozoruhodné, že aj suchá vozovka vedela naorobiť problémy niektorým pneumatikám Boli to plášte Uniroyal Rain Expert 3 SUV a Barum Bravuris 4×4.

Tesne pred chvostom tabuľky s hodnotením sa umiestnila pneumatika Michelin Latitude Tour HP, ktorá pre zmenu patrí k najdrahším Jasne sa pritom ukazuje, že najdrahšie plášte zvučných mien nemusia byť zárukou kvality. Úplne zlyhala pneumatika Yokohama Geolander. Podľa výsledkov ju ADAC vôbec neodporúča použiť.

Výsledky testov: Letné pneumatiky 215/65 R16 pre rok 2017

Pneumatika

sucho (20%)

mokro (40%)

hlučnosť (10%)

spotreba (10%)

opotrebenie (20%)

celkové hodnotenie

Goodyear EfficientGrip SUV 4×4

2,0

2,0

3,0

2,3

2,0

Chválitebné 2,1

Cooper Zeon 4XS

2,2

2,5

3,1

2,3

2,5

Chválitebné 2,5

Firestone Destination HP

1,7

2,8

3,1

2,1

2,5

Dobré 2,8

Nokian Line SUV

2,1

2,6

3,2

2,8

2,5

Dobré 2,8

Pirelli Scorpion Verde

1,9

2,8

3,1

2,1

1,5

Dobré 2,8

Semperit Comfort-Life 2 SUV

2,4

2,9

3,2

1,9

2,0

Dobré 2,9

Uniroyal RainExpert 3

3,0

2,0

3,1

2,1

2,5

Dobré 3,0

Barum Bravuris 4X4

3,1

2,7

3,0

2,1

2,0

Dobré 3,1

General Tire Grabber GT

2,3

3,1

3,1

2,0

2,0

Dobré 3,1

Apollo Apterra HP

3,2

3,3

3,0

2,0

2,0

Dobré 3,3

Hankook Dynapro HP2 RA33

2,3

3,3

2,8

1,9

2,0

Dobré 3,3

BFGoodrich G-Grip SUV

2,0

3,4

3,2

1,5

2,0

Dobré 3,4

Bridgestone Dueler HP Sport

1,6

3,5

2,9

2,0

2,0

Dobré 3,5

Michelin Latitude Tour HP

2,3

3,9

3,1

1,9

0,5

Dostatočné 3,9

Yokohama Geolandar SUV

2,9

5,5

2,9

1,7

1,5

Nedostatočné 5,5

Ako testujú ADAC a ÖAMTC

Metodika je pomerne zložitá. Hodnotí sa ovládateľnosť na suchej a na mokrej vozovke, meria sa hluk a komfort pneumatiky, spotreba paliva a tiež opotrebenie pneumatiky. Každý test má potom ešte čiastkové kritériá. Ak pneumatika v teste ovládateľnosti na suchu, mokre alebo pri opotrebení dostane známku horšiu ako 2,6, nemôže byť výsledná známka testu lepšia ako táto známka.

Ovládateľnosti na suchu sa kladie 20% váha. V nej sa hodnotí z 35% ovládateľnosť a odozva pneumatiky na pokyny vodiča. Rovnakou mierou sa hodnotí aj priľnavosť pri extrémnych situáciách, ako je potrebné vyhýbací manéver. Tridsaťpercentná váha sa dáva brzdným schopnostiam na suchu a predovšetkým brzdeniu zo 100 km/h na 1 km/h.

Komplikovaný a dôležitý je test na mokrom povrchu, tomu sa prikladá v hodnotení 40% váha. Z čiastkových testov na mokre potom ADAC hodnotí brzdenia z 80 km/h na 20 km/h (30% váha), schopnosť odolávať akvaplaningu vo vode s hĺbkou 7 mm v pozdĺžnom smere (20% váha), priľnavosť na kruhovej dráhe s priemerom 200 m s postupným zvyšovaním rýchlosti z 65 na 95 km/h (10% váha), ovládateľnosť na dráhe (20% váha za merateľné kritériá a 10% váha za subjektívne dojmy testovacích jazdcov) a 10% váha sa prikladá ešte ovládateľnosti na kruhovej dráhe.

Hlučnosti sa v kladie 10% význam a ADAC hodnotí ako merateľné a subjektívne dojmy posádky z auta (50% podiel na hodnotení) pri rýchlostiach 30 km/h a 80 km/h na rôznych povrchoch, meria sa tiež hluk aj mimo auta.
Spotrebe paliva sa dáva takisto 10% váha a ADAC ju meria pri konštantnej rýchlosti 100 km/h. Na celkovom hodnotení má opotrebenie pneumatiky 20% význam. To sa meria pomocou lasera počas simulácie 15 000 km dlhých jázd.

Zdroj: http://podkapotou.zoznam.sk