Pneumatiky pre Vašu bezpečnosť

Zobrazené 5775x

Bezpečnosť na cestách je prvoradá, preto je pre Vašu bezpečnosť nevyhnutné, aby ste sa starali o dobrý stav Vašich pneumatík. Pneumatiky vytvárajú jediné spojenie medzi vozidlom a zemou. Pri výbere pneumatík musíme veľmi obozretne dbať na ich pôvodnú kvalitu a dodržiavanie podmienok údržby.

S pneumatikami sa zaobchádza nie práve najlepšie: jazda po kamenistých cestách, vymletých jarkoch, horských cestách, nárazy do obrubníkov v meste..... Aby sme Vám pomohli, ponúkame Vám tieto informácie - ako si vybrať pneumatiky, ako ich uchovávať v náležitom stave a ako ich vymieňať vo vhodnom momente. 

 

ŠTRUKTÚRA PNEUMATIKY

picture047 picture048

1. Behúň

Behúň je gumová vrstva, ktorá je v priamom kontakte s povrchom vozovky. Je navrhnutá tak, aby bol vysoko odolný voči opotrebovaniu a rôznym zásahom, aby odolával nárazom a odvádzal teplo.

2. Kostra

Kostra je vnútorná vrstva nesúca náklad vozidla, ktorá tlmí nárazy. Jej konštrukcia je odolná proti únave materiálu, aby mohla znášať účinky točivého trenia.

3. Obruba

Obruba je tvorená obrubovým drôtom a gumovým jadrom a zaisťuje pevné priľnutie pneumatiky a ráfu kolesa.

4. Pásy

Pásy sú vyrobené z oceľového drôtu alebo zo syntetických materiálov, napr. z nylonu. Znižujú účinky povrchu vozovky, rozširujú stopu pneumatiky a napomáhajú zajistiť jej bezpečnosť.

5. Bočné steny

Bočné steny chránia kostru pred ohýbaním a napínaním a má dôležitú funkciu pre zvýšenie celkového komfortu jazdy.

6. Ramená

Ramená sú časti medzi okrajom behúňa a vrchom bočnej steny. Chráni kostru a odvádza teplo vznikajúce pri pohybu vozidla.

7. Drážky

Drážky sú časti behúňa a poskytujú stabilitu pri zatáčaní, priľnavosť a brzdný výkon.

8. Jadro obruby

Jadro obruby znižuje vonkajšie nárazy a chráni obrubu.

9. Pätný pásik

Pätný pásik zabraňuje priamemu kontaktu medzi ráfom a kordy, ktoré chráni.

10. Tesniaci pryž

Tesniaci pryž sa používa na pätke bezdušové pneumatiky. Jedná sa o vrstvu špeciálnu pryžu, ktorá zadržuje vzduch vovnútri.

 

NAUČTE SA ČÍTAŤ ZNAČKY NA PNEUMATIKÁCH

picture08

Pojem Vysvetlenie
KONŠTRUKCIA PNEUMATIKY Radiálne alebo klasické
VNÚTORNÝ PRIEMER Priemer disku kolesa v palcoch
ROZMERY PNEUMATIKY Príklad: 195/55/15 - 195 = šírka pneumatiky v mm, 55 = profilové číslo pneumatiky (pomer šírka/výška %), 15 = priemer disku kolesa
ZÁŤAŽOVÝ INDEX Maximálne zaťaženie, ktoré môže pneumatika zniesť pri maximálnej rýchlosti (definovanej indexom rýchlosti)
RÝCHLOSTNÝ INDEX Maximálna povolená rýchlosť pre záťaž uvedenú indexom záťaže
BEZDUŠOVÁ PNEUMATIKA Pneumatika je tvorená jedným celkom, neexistuje duša pneumatiky
INDIKÁTOR OPOTREBOVANIA Zóna, v ktorej sa nachádza značka opotrebovania, ktorá je umiestnená v jednej z hlavných drážok na spodku dezénu behúňa


VYBERTE SI PNEUMATIKY, KTORÉ VYHOVUJÚ VÝKONNOSTI VÁŠHO VOZIDLA

Keď vymieňate pneumatiky, dbajte na to, aby ste dodržali špecifikácie udávané výrobcom. Pôvodne namontované pneumatiky zodpovedajú technickým charakteristikám vozidla. Tieto charakteristiky stanovuje výrobca a sú schválené príslušnými úradmi.
Záťažový index, rýchlostný index a rozmer pneumatiky sú vypočítané tak, aby zabezpečili maximálnu bezpečnosť a komfort počas jazdy. Rýchlostný index zodpovedá nielen maximálnej povolenej rýchlosti pneumatiky, ale tvorí index odolnosti pre limity tak, aby bol vytvorený najlepší kompromis: výkon / komfort / bezpečnosť. Vždy je možné obuť pneumatiku s vyšším indexom rýchlosti, ale nikdy nie naopak.


PRAVIDELNE KONTROLUJTE STAV VAŠICH PNEUMATÍK

Na aute môžte používať len pneumatiky uvedené v technickom preukaze. Musia byť nahustené na tlak určený výrobcom vozidla a nesmú byť príliš poškodené na svojom obvode. Hĺbka dezénu pneumatiky nikdy nesmie byť nižšia ako 1,6 mm pre "nezimné" pneumatiky a 3 mm pre zimné pneumatiky. Túto hraničnú hodnotu predpisuje legislatíva týkajúca sa cestnej premávky. Pri prekročení tejto hraničnej hodnoty sa stráca účinnosť pneumatiky, zhoršuje sa držanie vozidla na ceste, brzdné dráhy sú dlhšie a zvyšuje sa riziko akvaplaningu. V tomto štádiu už nie je zaručená Vaša bezpečnosť.

picture09

Indikátory opotrebovania, ktoré sú spolu 4, sú rozmiestnené takmer pravidelne po obvode pneumatiky. Možno ich ľahko nájsť, nakoľko sú označené symbolom na boku pneumatiky.

 

LEGISLATÍVNE PREDPISY ZAKAZUJÚ OBUŤ: 

  • pneumatiky rôznych rozmerov a konštrukcií (s výnimkou rezervného kolesa)
  • pneumatiky, ktoré nie sú zhodné, na tú istú nápravu (identická značka, rozmery, použitie, konštrukcia, rýchlosť a záťaž)
  • minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm pre "nezimné" pneumatiky a 3 mm pre zimné pneumatiky
  •  
  • rozmery v súlade s predpismi výrobcu
  • nesmú vykazovať žiadne poškodenia (praskliny, vydutiny, prierazy...)


SYSTEMATICKY KONTROLUJTE STAV VENTILU

Bolo by poľutovaniahodné ohroziť Vašu bezpečnosť a životnosť Vašich pneumatík šetrením na cene ventilov!
Ventil je veľmi dôležitý prvok, ktorý prispieva k tesnosti pneumatiky a jej životnosti. Počas používania sa ventil opotrebováva vplyvom starnutia a účinkov odstredivej sily.

 

NECHAJTE PREKONTROLOVAŤ SPRÁVNE VYVÁŽENIE VAŠICH KOLIES

Zlé vyváženie spôsobuje nepohodlnú jazdu a predčasné opotrebovanie mechanizmov riadenia, ložísk a pneumatík.
Zhoršenie riadenia, aj keď nepatrné, môže byť spôsobené chybným vyvážením predných kolies. Vyváženie kolies umožňuje odstrániť vibrácie rotujúcich častí.
Nie vždy, v prípade chybného vyváženia, cítite vibrácie na volante, pretože môžu byť filtrované vozidlom. Je preto veľmi dôležité nechať pravidelne skontrolovať nastavenie prednej a zadnej nápravy.

 

TLAK V PNEUMATIKÁCH SKONTROLUJTE ASPOŇ RAZ DO MESIACA

Túto kontrolu je potrebné vykonať na studených pneumatikách, ktoré najazdili maximálne 2 až 3 kilometre. V prípade kontroly za tepla, pridajte k odporúčanému tlaku 0,3 baru. Nezabudnite na rezervné koleso. Tlak hustenia závisí od spôsobu používania vozidla a od typu trasy. Vždy dodržiavajte odporúčané hodnoty uvedené v tabuľke hustenia.

Nedostatočný tlak v pneumatikách je rizikový faktor:

  • zle nahustená pneumatika sa viacej ohýba. Mimochodom, väčšina prasknutí pneumatík je spôsobená ich podhustením
  • pokles tlaku je spôsobený prirodzeným prenikaním plniaceho vzduchu cez časti pneumatiky, poklesom okolitej teploty alebo aj malými perforáciami, ktoré na bezdušových pneumatikách nespôsobia okamžité vyfúknutie pneumatiky, ale môžu spôsobiť nezvratné škody
  • dlhšia trasa
  • použitie s plnou záťažou
  • športová jazda na kľukatej ceste
  • ťahanie obytného prívesu, prívesu s loďou, atď. ...
 

OBUJTE NOVÉ ALEBO MENEJ OPOTREBOVANÉ PNEUMATIKY DOZADU

Keď zameníte Vaše pneumatiky medzi nápravami, vždy dbajte na to, aby ste Vaše pneumatiky dohustili a vyvážili podľa ich novej polohy.
Nové alebo menej opotrebované pneumatiky musia byť obuté vzadu, aby sa zabezpečilo dobré držanie vozidla na ceste v ťažkých situáciách (náhle brzdenie, ostré zákruty), hlavne na klzkej vozovke.
Z prípade straty priľnavosti, je zadná náprava omnoho ťažšie ovládateľná.

picture10

Predné pneumatiky sa opotrebovávajú rýchlejšie ako zadné pneumatiky (predný náhon).
Sme prirodzene zvyknutí mať menšiu priľnavosť vpredu.

picture11

Správanie vozidla sa zmení (obrátená rovnováha priľnavosti vpredu / vzadu a falošný pocit bezpečia).
Na klzkej vozovke nastane strata priľnavosti najskôr na zadnej náprave, ktorú nemáme pod kontrolou.

picture12

Správanie vozidla zostáva rovnaké, na aké sme zvyknutí (rovnováha priľnavosti je zachovaná so zvýšenou úrovňou bezpečnosti).
Maximálna priľnavosť na zadnej náprave, ktorú nemáme pod kontrolou.


NECHAJTE PREKONTROLOVAŤ GEOMETRIU NÁPRAV

Len systematickou kontrolou pneumatík je možné diagnostikovať zlé nastavenie geometrie náprav.
Zlá geometria náprav spôsobuje abnormálne rýchle opotrebovanie pneumatík, môže spôsobiť problémy pri jazde a ohroziť tým bezpečnosť vozidla, pričom pri jazde túto poruchu nemusíte pociťovať.

picture13


OPRAVA - ZÁLEŽITOSŤ PROFESIONÁLOV

Servis vie najlepšie posúdiť vhodnosť opravy v závislosti od stupňa opotrebovania pneumatík.
Pri oprave následkov prerazenia (perforácie) pneumatiky, vždy zdemontujte plášť. Niektoré poškodenia vidno totiž len zvnútra.

 

zdroj: www.pfauto.sk/, www.webtire.eu

 

 


REKLAMA