Prvý servis ojazdeného vozidla - čo je potrebné urobiť

Zobrazené 4856x

Hneď po kúpe ojazdeného auta by mal nasledovať prvý servis a s ním spojené nevyhnutné investície. Často tak možno predísť ďaleko väčším nákladom.
Človek, ktorý si kupuje nové auto má oveľa ľahšiu situáciu ako ten, čo kupuje ojazdený automobil. Výrobcom predpísané prehliadky a servisné intervaly hovoria jasne, navyše ide o vozidlo neopotrebované. Avšak ten, kto si zaobstaráva ojazdené vozidlo, ktoré už nie je v záruke, sa musí o opravy vozidla postarať sam. Prvá, spojená s kontrolou zakúpeného automobilu, by mala prísť čo najskôr, teda najlepšie ihneď po zakúpení vozidla.

Finančná rezerva je nutná

Prísť so autobazáru so peniazmi, ktoré všetky miniete len na kúpu auta naozaj nie je dobrý začiatok. Vždy je treba počítať s určitou finančnou rezervou. To platí, aj keď kupujete automobil v dobrom technickom stave. Vždy je vhodné absolvovať odbornú prehliadku a minimálne vymeniť olej. U bežných vozidiel by si mal nový majiteľ nechať na prehliadku a prípadné odstránenie závad približne 500 Eur. Táto suma sa samozrejme moze líšiť podľa stavu konkrétneho auta. V prípade normálneho opotrebovania by však mala stačiť. Hoci nejde o žiadne nové informácie, stále sa nájde veľa vodičov, ktorí tieto rady ignorujú. Automobil nekontrolujú, niekedy dokonca ani nevymenia olej, u ktorého nie je možné poznať či je starý či nie. Pritom nemusí dochádzať k viditeľnému poškodeniu vozidla, problém sa môžee prejaviť až časom nadmerným opotrebením určitých častíi, to sa prirodzene negatívne podpíše na životnosti automobilu a jeho hodnote pri prípadnom neskoršom predaji.

První servis ojetiny - co je třeba udělat

Začnite výmenou oleja, filtra a rozvodov

Ak sa niečo naozaj neoplatí podceniť, tak je to výmena oleja a rozvodov. Tieto položky musí prvý servis ojazdeného auta rozhodne obsahovať. Ak neviete, aký olej použiť, nič sa nedeje. V autoservise budú vedieť, ktora náplň je práve pre motor vášho auta najvhodnejšia. U áut s vyšším počtom najazdených km je možné odporučiť hustejší olej, tym obmedzí jeho spotrebu vo vyběhanějších motoroch. Existujú aj oleje určené najmä pre vozidlá s vysokým počtom najazdených km, ktorý zlepšuje účinok tesniacich častí starších pohonných jednotiek.

Pri výmene oleja je bezpodmienečne nutné meniť aj olejový filter. Ak je automobil osadený motorom s remeňovým rozvodom (pri prasknutí rozvodového remeňa hrozí závažné poškodenie agregátu), malo by o sa pristúpiť k výmene rozvodov. Určite sa neuspokojte iba s jednoduchou výmenou remeňa. Dôležitú úlohu majú tiež kladky. Pri ponechaní starších nemusí dochádzať k optimálnemu napínanie remeňa. Ten potom môže preskočiť alebo dokonca spadnúť. Pokiaľ je na rozvodoch vodná pumpa, jej výmenou zabránite neskorším problémom s pretekaním. Na loľko výmena rozvodov príde je dobré sa informovať ešte pred kúpou vozidla. U mnohých modelov ide o pomerne lacný alebo cenovo prijateľný zákrok. Existujú však autá, u ktorých sa jedná o celkom vysokú investíciu.

Kontrola stavu bŕzd a pneumatík

Veľkú pozornosť si zaslúži aj brzdový systém. Rozhodne je potrebné urobiť celkovú kontrolu bŕzd. Ide o najdôležitejšiu súčasť automobilu, ktorá má zásadný vplyv na bezpečnosť posádky. Podľa toho je potrebné k ich previerke a prípadnej oprave pristupovať. Jednoduchá prehliadka brzdového obloženia kotúčov teda nie je dostačujúca. Odporúča sa dôkladne skontrolovať aj brzdová Vedenie, najmä potom stav brzdových hadičiek. Môžu byt napuchnuté alebo popraskané. Prípadné poškodenie odhalíte, ak hadičku ohnete na inú stranu, než je bežne skrútená. Pozornosť si zaslúži tiež brzdová kvapalina. Správne sa má meniť každé dva roky! S narastajúcim vekom totiž klesa bod varu, a to sa prejavuje slabnutím brzdného účinku. Bod varu je pritom možné zmerať jednoducho.

Na mieste je aj dôsledná kontrola pneumatík. Možete  tak odhaliť nielen zlý stav plášťa, ale aj chybnú geometriu. Pozor teda na nerovnomerné opotrebovanie, ale aj na hrče alebo praskliny plášťa. Guma starne, dobrý vzor skrátka nie je všetko.

Zlý nápad nepredstavuje ani návšteva servisu vybaveného diagnostikou pre automobily danej značky. Na počítači možno načítať pamäť závad a nový majiteľ tak získa prehľad prehľad, čo treba opraviť. Odporúča sa návšteva značkového servisu. Diagnostikou sú vybavené často aj menšie súkromné servisy, avšak nie vždy si so zistenou poruchou vedia účinne poradiť. Môžte tak ušetriť čas aj peniaze. Komplikácie môžu byť s japonskými vozidlami, údaje k japonským vozidlám sú totiž často servisom mimo autorizovanú servisnú sieť výrobcv nedostupné.

 Autobazár

Na čo ešte nezabudnúť ?

Pred zimným obdobím je dobré preveriť nemrznúce kvapaliny. Chladiaca zmes je možné ľahko zmerať. Rovnako tak možno preveriť autobatériu (keď sa nepoužije takzvaná bezúdržbová). Často býva zabúdaný palivový, ale i vzduchový filter. Pritom ich zanesenie má vplyv na funkciu motora. Dôležitý je aj stav kabínového (peľového) filtra. Mnoho motoristov sa sťažuje, že sa im zahmlieva čelné sklo. Vo väčšine prípadov pritom stačí vymeni zanesený kabínový filter a je po problémoch.

Prvý servis je tiež príležitosťou pre opravu rôznych nedostatkov zistených pri kúpe ojazdeného auta. Najčastejšie ide o výmenu silentblokov zavesenia náprav či uloženia tiahiel stabilizátora. Niekedy je potrebné riešiť rôzne drobné úniky oleja, najmä okolo veka ventilov alebo olejovej vane motora. Časté sú aj vytlčené čapy prednej nápravy alebo opotrebované tlmiče pruženia a ložiská kolies. V prípade tlmičov je nutná výmena aj ich horného uloženia.

Zdroj: http://www.autoweb.cz/

 

 


REKLAMA