Zvuky z podvozku - čo ich spôsobuje?

Zobrazené 902x


podvozok

Čo to klepe? Čo to búcha? Čo to hučí? Podobné otázky neraz zaznievajú z úst našich motoristov. Mnohí si za odpoveďou musia zájsť do servisu, kde s napätím očakávajú v čom je problém a hlavne koľko to bude stáť. Technicky zdatnejší si ale môžu problém aspoň orientačne diagnostikovať sami a odhadnúť približnú výšku nákladov na opravu. Prinášame tak zopár rád, aby aj menej skúsený motorista mohol podľa možností čo najlepšie odhadnúť príčinu rôznych zvukov a nebyť tak vydaný na milosť či nemilosť servisu.


Základom správneho stanovenia príčiny rôznych pazvukov ozývajúcich sa z podvozku je pozorne počúvať a vyhodnotiť dotyčný zvuk. To znamená zamerať sa kedy, odkiaľ, akou intenzitou a o aký zvuk sa jedná.

Pri prejazde nerovností sa ozýva z prednej či zadnej nápravy klopavý zvuk. Na príčine je opotrebovaný čap spojovacej tyčky stabilizátora. Stabilizátor má za úlohu vyrovnávať sily, ktoré pôsobia na kolesá jednej nápravy a zmierňovať tak nežiadúce vertikálne pohyby kolies, napr. pri jazde zákrutou.

tycka-stabilizatora

Ak je počuť pri prejazde nerovností zreteľné cvaknutie, na príčine môže byť prasknutá/zlomená pružina. Pružiny najčastejšie praskajú v spodných dvoch vinutiach. Poškodenie pružiny sa prejavuje aj nadmernými náklonmi vozidla v zákrutách.

prasknuta_pruzina

Ak je počuť pri prejazde nerovností výrazne rázy (väčšie ako bývali resp. ich intenzita sa zväčšuje), na príčine môže byť nadmerné opotrebovanie silentblokov (púzdier) predného ramena (ramien).

Búchanie od zadnej nápravy spojené so zhoršením jazdných vlastností spôsobujú nadmerné vôle v silentblokoch zadnej nápravy. Búchanie sa prejavuje pri prejazde nerovností a zhoršené jazdné vlastnosti (plávanie) najmä pri prudšej zmene smeru či ostrejšie prechádzanej zákrute.

zadny_silentblok

Pri jazde s vytočenými kolesami na jednu alebo na druhú stranu (jazda-krúženie), sa od predných kolies ozýva pukavý (cvakavý) zvuk. Na príčine sú nadmerne opotrebované homokinetické kĺby pravej alebo ľavej poloosi.

homokineticky-klb

Pri jazde je počuť monotónny hučivý zvuk, ktorý môže meniť výšku v závislosti od rýchlosti vozidla. Na vine je zväčša opotrebované ložisko náboja kolesa. Dôležité je zistiť z ktorého kolesa zvuk vychádza. Často krát sa stáva, že ak je koleso s opotrebovaným ložiskom viac zaťažené, intenzita hluku klesá. Príkladom môže byť rýchlejšia jazda zákrutou, kde zaťažené sú napr. ľavé kolesá v prípade pravotočivej zákruty.

lozisko-naboj-kolesa

Hluk podobný opotrebovanému ložisku, ktorý obsahuje aj bzučavo svištiace zložky zapríčiňujú nerovnomerne opotrebované pneumatiky. Na príčine môžu byť nadmerne opotrebované tlmiče, zavesenie náprav alebo zlá geometria nápravy.

Zvuky podobné lupnutiu alebo puknutiu, ktoré sú počuť pri točení volantom do jednej alebo druhej strany môže mať na svedomí nadmerná voľa/opotrebovanie v prevodovke hrebeňa riadenia.

riadenie

Citeľné vibrácie vo volante pri brzdení sú dôsledkom zvlnených/opotrebovaných brzdových kotúčov. Vibrácie vo volante za jazdy sú dôsledkom aj zle vyvážených kolies. Rovnako pri akcelerácii sú dôsledkom nadmerne opotrebovaných homokinetických kĺbov predných polosí.

brzdy-kotuc

Kmitanie volantu spolu s pocitom vôle najmä pri prejazde nerovností môže znamenať opotrebovanie dolného guľového čapu (McPherson) alebo nadmerné opotrebovanie koncových častí (Ľ+P) riadiacej tyče.

opotrebovane-gulove-capy

Ak pri prejazde trocha väčšej nerovnosti počuť dva, niekedy aj tri rázy, namiesto jedného tlmeného, na vine bude nadmerne opotrebovaný tlmič pruženia. V takomto prípade totiž netlmené koleso pri prejazde nerovnosti odskočí a opäť dopadne na vozovku. Pri rýchlejšom prejazde nerovnosti v zákrute môže dokonca odskočiť pár desiatok cm aj celá zadná časť vozidla. Opotrebovaný tlmič sa prejavuje aj väčšou citlivosťou na bočný vietor, zväčšeným húpaním karosérie pri zmenách smeru jazdy, nepravidelným opotrebovaním dezénu pneumatík či predĺžením brzdnej dráhy hlavne na nerovnom povrchu, kde slabo tlmené koleso nepríjemne odskakuje.

tlmice

V prípade ak máte aj iné poznatky o rôznych zvukoch a s tým spojených poškodeniach (opotrebovaní) častí podvozku, informujte sa u nás v autoservise. Často krát sa totiž stáva, že niektorý zvuk z dôvodu určitého opotrebovania/poškodenia je typický len pre konkrétny typ vozidla.

Zdroj: www.autorubik.sk