Jarná príprava: Nezabúdajte na svojich miláčikov

Zobrazené 2734x

Jarná údržba dá zabrať všetkým, nie len motoristom.

Pred výmenou pneumatík skontrolujme tlak

Na jar je prvým a najdôležitejším krokom výmena pneumatík. Skôr ako ich vymeníme za letné, oplatí sa skontrolovať tlak pneumatík. Nedostatočne nahustená pneumatika môže zvýšiť spotrebu paliva až o 3,3 % a dokonca aj samotná pneumatika sa opotrebuje rýchlejšie. 

image010

Vyššie teploty zimným pneumatikám neprospievajú, rozpálený asfalt podstatne skráti ich životnosť. Skontrolujte samozrejme aj letné pneumatiky, určite na nich nešetrite!

Často dochádza k tomu, že vzorka dezénu pneumatiky je opotrebovaná nerovnomerne. Vznikajú typické znaky opotrebenia, ktoré majú svoje konkrétne príčiny.

  

Príklad Možná príčina
Vyššie opotrebenie v strede behúňa Prehustenie, príliš vysoký tlak vzduchu
Vyššie opotrebenie ramien pneumatiky Podhustenie, príliš nízky tlak vzduchu
Výrazne opotrebované plôšky po obvode pneumatiky Zlé odpruženie, chybný tlmič pruženia, prebrzdenie
Vyššie opotrebenie na jednej strane behúňa Chybne nastavená geometria

image011 

Preto:

  • pravidelne kontrolujte, či pneumatika má predpísaný tlak a nie je poškodená,
  • nezabudnite, že každá pneumatika má aj vnútornú časť, ktorú môže kontrolovať iba odborník s potrebným technickým vybavením, 
  • dajte pneumatiky aspoň 4-krát ročne skontrolovať odborníkovi, či sú v poriadku.

Geometria

Nezabudnite ani na kontrolu geometrie náprav – so zimou spojené výtlky na cestách, zhoršená kvalita vozovky, či ťažší terén spôsobuje narušenie geometrie, a tým i nerovnomerné opotrebovanie dezénu na pneumatikách

image015

Brzdy 

Na kontrolu geometrie nadväzuje i kontrola brzdného systému, brzdovej kvapaliny

Pozvozok 

Chemické i mechanické posypy počas zimy zanechajú stopy nielen na karosérii auta, ale i na jeho podvozku. Seriózne servisy sa postarajú o kompletnú údržbu od vystriekania podvozku, antikorózneho ošetrenia po úpravu drobných nedostatkov na karosérii

Karoséria

Po dôkladnom vystriekaní podvozku nezabúdajte na kvalitné ošetrenie laku karosérie, ale i miest, na ktoré sa často zabúda – podbehy, pánty dverí a pod. Urobte si čas a využite služby ručných umyvární alebo sa pustite do čistenia svojpomocne, ale dôkladne

image006

Olej - aby jazda bola plynulá

 Pri automobiloch, ktoré nemajú elektronické zariadenie na kontrolu hladiny oleja, sa odporúča skontrolovať ju každých 2000 kilometrova alebo každé 3 mesiace. Motorový olej hrá veľmi dôležitú úlohu pri výkone a spotrebe. Môže sa znížiť životnosť motorov s nízkou hladinou oleja.

Motor

Dôležitá je kontrola tesnosti motora, tu vám pomôžu v servise

image007

Chladiaca kvapalina - pre zdravie motora

 Aj v lete potrebujeme kvalitnú chladiacu kvapalinu, ktorá chráni auto pred prehriatím, kavitáciou (jav, keď následkom veľkého tlakového rozdielu v kvapaline vzniknú bublinky, ktoré potom praskajú) a koróziou, zabezpečuje správne chladenie motora a mazanie vodného čerpadla. Interval výmeny chladiacich kvapalín sa mení v rozpätí od 1 do 6 rokov, ale v prípade áut starších ako šest rokov sa odporúča výmena chladiacej kvapaliny každé 3 - 4 roky.

Svetlá a sklá

Pozor na drobné mechanické poškodenia, pri zanedbaní sa môžu rozšíriť, potom je oprava už drahšia

 image016Stierače

S príchodom jari je treba zistiť, aké škody napáchali zimné mrazy na stieračoch. Na gumenných hranách často vzniknú praskliny a guma stvrdne, strati pužnosť i priľnavosť. Včasnú výmenu oceníme, keď udrú jarné dažde.

Nezabudnime tiež, že na jar už v ostrekovači nepotrebujeme nemrznúcu kvapalinu, pretože nie je celom vhodná do teplejšieho počasia. Letná zmes do ostrekovačov vďaka špeciálnej prísade rozloží a odstráni nečistoy z hmyzu alebo šmuhy iného organickho pôvodu a zvýši tým našu bezpečnosť.

Klimatizácia

Treba ju skontrolovať aspoň raz ročne, a to znečistenie vnútorného filtra a stav vzduchových kanálov s možnosťou ich vyčistenia a dezinfekcie špeciálnym prípravkom

zdroj: www.slovnaft.sk, www.webnoviny.sk, www.premio-pneuservis.sk

 

 


REKLAMA