Ako sa starať v zime o lak vášho auta?

Zobrazené 1768x

Zimné obdobie dáva automobilom pekne zabrať a vyžaduje od majiteľov áut, aby venovali starostlivosť o vozidlo zvýšenú pozornosť. Prieskumy svojho času tvrdili, že pre majiteľa auta môže byť pohľad na vlastný špinavý voz značne depresívny a to prekvapivo aj pre tých, ktorí k nemu nemajú až taký vzťah. A zimné obdobie je bohužiaľ tým, ktoré nenecháva laky našich áut v žiarivom lesku (prípadne matu) dlho. Avšak prevažujúce špinavé autá na cestách v tomto období súvisia aj s malou ochotou auto umývať s tým, že sa rovnako zase hneď zašpiní.

Sú pochopiteľne situácie, kedy to naozaj zmysel nemá, avšak po jazde roztokom soli by mala byť návšteva umývačky samozrejmosťou. Usadená soľ poškodzuje lak, plasty i gumové časti vozidla a čím kratšiu dobu bude vozidlo v kontakte s ňou, tým lepšie. Pri umývaní v zime je ale treba dodržiavať pár pravidiel.

Auto by sa nemalo umývať, ak sa teploty pohybujú hlboko pod bodom mrazu, avšak vzhľadom k tomu, že za takých poveternostných podmienok bývajú umývačky uzavreté, asi nie je čo riešiť. Ak by ste sa ale aj tak nechali zlákať vyhrievanou umývačkou, mali by ste vedieť, že následne hrozí primrznutie stieračov, dverí, zámkov i okien, takže sa z auta môže nadlho stať nedobytná pevnosť. Viete predsa, ako umývačky (ne)sušia.

Vyberajte si len také autoumyvárky, kde vám obsluha pred umytím kefami auto predmyje wapkou, prípadne tak v umývacom boxe urobte sami. Vrstva nečistôt a soli je veľmi abrazívna a kefy (dokonca aj tie penové) by vám mohli na laku narobiť peknú paseku. Zabúdať by ste nemali ani na umývanie podvozku a určite si priplaťte aj za aspoň základné voskovanie. Síce je to skôr symbolická ochrana, ale každá vrstvička, vďaka ktorej sa bude mať soľ a nečistoty menšiu šancu prichytiť na auto, je vítaná.

Ak ste skeptickí i k týmto šetrnejším kefám, ak teda jazdíte stále do klasických umývačiek a preferujete ručné umývanie, aj v tomto prípade by malo byť prvým krokom tlakové umývanie a až potom klasická kombinácia huba + vedro. Vyvarujte sa použitia teplej vody, veľký rozdiel teplôt môže spôsobiť popraskanie laku. Starostlivosť by ste mali venovať aj kolesám, a to ako pri ručnom, tak pri strojovom umývaní, schopnosť vyčistiť kolesá od nečistôt majú umývačky dosť biednu.

Po umytí nič nepokazíte streknutím rozmrazovača do zámkov, ak teda máte auto bez diaľkového centrálu a keď už budete pri tejto údržbe, nezabudnite skontrolovať hladinu nemrznúcej zmesi v ostrekovačoch. Taktiež by ste mali vedieť, že rozpustením zmesi do -30 stupňov Celzia 1: 1 nezískame kvapalinu odolnú do -15, takže pre istotu neriediť a ak áno, tak len veľmi decentne! Po doliatí sa tiež pre istotu vyplatí, aktivovať ostrekovače a poslať do hadičiek čerstvú zmes.

Zdroj: http://www.auto.cz/

 

 


REKLAMA