Veselé Vianoce, Šťastný Nový Rok
a veľa bezporuchových kilometrov želá do roku 2018
Váš autoservis Cars-Service. 


Počas sviatkov máme zatvorené v dňoch od 23.12.2017 do 2.1. 2018.
Opäť Vás radi privítame 3.1.2017.

Prípravky do ostrekovačov rieďte, niektoré totiž "žerú" auto

Zobrazené 714x

Prípravok do ostrekovačov je predovšetkým v zimných mesiacoch nevyhnutná tekutina. Po palive je to druhá najpoužívanejšia prevádzkové kvapalina. Zašpinené čelné okno bez nej neumyjete. Motoristi riešia predovšetkým cenu a to, aby im "modrá voda" nezamrzla. Niektoré ale môžu poškodzovať plastové diely a tesnenie. Z pohľadu užívateľa je pri zimných kvapalinách do ostrekovačov dôležitá predovšetkým odolnosť proti mrazu. Obvykle teda motoristi do plastovej nádržky pod kapotou nalejú celý obsah fľaše a o viac sa nestarajú. Lenže práve pri modrých zimných prevedeniach je dôležité čítať návod. Napríklad na vysoko koncentrovaných kvapalinách nájdete upozornenie, že je nutné ich riediť. Použité látky môžu byť agresívne a poškodzovať diely vozidla. Riedením tiež ušetríte, kvapaliny bývajú obvykle mrazuvzdorné do teplôt, ktoré sa v našich podmienkach objavia párkrát za zimu, doliatím vodou podľa predpísaných tabuliek teda rozhodne nič nepokazíte.

Pozor na etanol

"Základom nemrznúcej zložkou zimnej zmesi je alkohol alebo jeho zmes. Podľa požadovaného stupňa riedenia je prítomná voda. Pri nezamrźavosti okolo -20 ° C tvoria asi dve tretiny hmoty kvapaliny, "uvádza špecializovaný server petrol.cz.

Kedysi sa zimné nemrznúce zmesi do ostrekovačov vyrábali výhradne z liehu (etanolu), vody, farbív a ďalších látok pridaných na zlepšenie vlastností. Výrobcovia tlačiaci cenu čo najnižšie však objavili lacnejšie riešenie: metanol. Ten sa zložením i vlastnosťami veľmi podobná etanolu, je však výrazne nebezpečnejší hlavne pre človeka.

Etanol nemá okrem horľavosti žiadnu nebezpečnosť. Izopropanol (ktorý sa pre výrobu kvapalín do ostrekovačov občas tiež používa) k tomu ešte pridáva dráždivosť pre oči. Metanol je však toxický, a to pri vdychovaní, pri kontakte s pokožkou a po požití.

Etanol je tiež prchavý, takže sa rýchlejšie odparí z povrchu čelného skla. Jednou z ďalších prísad "modrej vody" do ostrekovačov je teda je etylénglykol, ktorý netečie, a tak zmes stabilizuje - vydrží proste dlhšie nemrznúci.

Odparovanie alkoholu stojí aj za ďalším častým problémom: z trysiek kvapalina strieka, ale zamrzne na skle. To je pri silných mrazoch úplne premrznuté, k tomu sa pridáva ešte efekt ochladzovania ľadovým vzduchom za jazdy. Takže stačí trocha odpareného alkoholu a namiesto čistého skla máte namrznuté šmuhy.

Metanol leptá reflektory

Okrem toho, že je metanol jedovatý, je tiež veľmi dobrým rozpúšťadlom rôznych materiálov. U áut môže napádať gumy, laky i plasty. Predovšetkým plastové kryty svetiel sú na túto látku veľmi citlivé a môže dôjsť k praskaniu, zmatneniu či mliečnemu zákalu dielov. Moderné vozidlá vybavené xenónovými svetlometmi totiž musia mať povinne ostrekovače svetiel a tie používajú samozrejme rovnakú nádržku s kvapalinou do ostrekovačov, akou sa čistí čelné sklo.

Metanol sa môže do zimnej kvapaliny do ostrekovačov dostať aj inou cestou. Kvôli možným daňovým únikom musí byť technický lieh denaturovaný. Bežné denaturačné činidlá, ako práve napríklad etylénglykol, sú bezproblémové a autu neublížia. Ale výrobcovia našli aj lacnejšie riešenie. Ako denaturačné činidlo sa teda používa napríklad tiež acetón alebo práve metanol.

A tie už vedia polykarbonát (prípadne polymetylmetakrylát) používaný na svetlá leptať. K poškodeniu nedochádza hneď, takže ak čakáte naozaj vysoké mrazy, výnimočne je možné viac koncentrovaný roztok použiť. Avšak dlhodobé používanie môže svetla poškodiť.

Ilustrační foto

"Osobitné požiadavky platia aj pre vejárovité trysky používané u väčšiny koncernových vozidiel. Tieto trysky, zaisťujúce rozprestretie čistiaceho prostriedku po veľkej ploche, nesmú zamŕzať ani sa postupne upchávať z dôvodu usazujícího sa vápnika. Zabrániť tomu dokáže dostatočná odolnosť čističa proti tvrdej vode, "uvádza Škoda Auto.

Vápnik a horčík sú minerály, ktoré spôsobujú tvrdosť vody a tvorbu vodného kameňa (poznáte ho, pozrite sa v kuchyni do rýchlovarnej kanvice). Usadzujú sa v čerpadle, hadičkách a práve v ústiach trysiek ostrekovačov a tie potom horšie rozprašujú. V kvalitnej zmesi do ostrekovačov by teda mala byť tá najmäkšia voda.

Koncern VW si dokonca v nezávislom laboratóriu nechával testovať, či nemôže pri použití kvapaliny do ostrekovačov z ponuky príslušenstva dôjsť k poškodeniu laku.

Koncentráty ktoré, nepoškodzujú svetlá, gumičky stieračov ani tesnenie a ďalšie súčasti okruhu ostrekovačov a nezanášajú, ponúkajú často priamo automobilky u dealerov alebo cez internet. 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/

 

REKLAMA