Kedy je potrebné vymeniť sviečky?

Zobrazené 28053x

KEDY JE VHODNÉ VYMENIŤ SVIEČKY

Nespornou súčasťou benzínového motora je zapaľovacia sviečka. Všetko je fajn a nikoho viac-menej nezaujíma až do chvíle, keď prestane fungovať. Práve na to sa zameriame. Na koľko príde ich výmena a ako vlastne spoznáme, že je treba sviečku vymeniť?

picture26

Kto vie, ako sviečka funguje, dokáže zrejme i odhaliť, kedy by s ňou mohol byť problém. Keď sa bude štartér točiť a motor stále nie a nie chytiť, je vhodné sviečku vykrútiť a skontrolovať, ako vypadá. Keď bude mokrá od benzínu, je pravdepodobné, že nie je v poriadku samotná sviečka alebo elektrický okruh. Keď bude naopak suchá, je treba zistiť, prečo do valca neprichádza palivo.

picture21

Nie je jednoduché odhaliť poruchu na zapaľovacej sviečke, pretože signálov k výmene sviečky alebo poruche zapaľovania je viac. Môže to byť nielen zlou sviečkou, ale taktiež poruchou káblu alebo na zapaľovacom systéme. Z praxe môžeme povedať, že súčasné zapaľovacie sviečky sú na vysokej úrovni kvality, takže sa poruchami sa stretávame ojedinele.

picture24

Preto sa u novších automobilov menia sviečky preventívne po najazdení určitej vzdialenosti. Napríklad u Felície do roku 1997, ktoré ešte nemali viacbodové vstrekovanie, sa sviečky menia po 30 000 kilometroch.

Na trhu je obrovská škála zapaľovacích sviečok. Môžeme hovoriť o radovo stovkách typov. Rovnako široké je aj cenové rozpätie, kde zapaľovacia sviečka stojí od 3€ do cca 30€.

 

SVIEČKY U NOVÝCH ÁUT

Zapaľovacie sviečky prechádzajú vývojom rovnako ako ostatné komponenty vozidla. Vyvíjajú sa technológie i použité materiály, predlžuje sa servisný interval z 30 000 kilometrov na súčasných zhruba 60 000 Km. Existujú i typy zapaľovacích sviečok, ktoré majú interval výmeny až 90 000 kilometrov.

Pretože sviecky sú normovanými výrobkami, čo znamená, že výrobcovia by mali vyrábať sviečky rovnakých vlastností, doporučujeme, aby ste používali sviečky rovnakého typu a výrobcu, ako je Váš automobil.


SVIEČKY V DIESELOVOM MOTORE

picture23

Žeraviaca sviečka vznetového motora má inú funkciu než zapaľovacia sviečka v benzínovom motore. Základnou funkciou zapaľovacej sviečky je zapálenie zmesi vzduchu a paliva v spaľovacom priestore v danom okamžiku, žeraviaca sviecka má hlavnú úlohu v príprave motora na studený štart.

U novších naftových motorov už by mala byt životnosť žeraviacich sviečok rovnako dlhá ako životnosť celého motora, takže Vás výmena sviečok pravdepodobne nestretne. Na starších dieseloch je treba žeraviace sviečky meniť zhruba po najazdení 90 000 kilometrov.

zdroje: http://www.bbn.sk
http://www.bsmoto.sk
http://www.nahradnediely.sk
http://www.agat.sk
http://www.vw.sk