Jesenná údržba auta

Zobrazené 4061x

Jesenná údržba auta po dovolenke je rovnako dôležitá ako pred dovolenkou. Základnú údržbu auta si môžte urobiť sami. Komplexnejšiu kontrolu auta po letnej dovolenke je lepšie zveriť autoservisu. Pravidelné údržby a servisné prehliadky 2-4x ročne Vám ušetria peniaze.

picture61

Čo si môžete skontrolovať sami:

  • hladinu oleja v motore
  • dostatok chladiacej kvapaliny, náplne v ostrekovači okien a v klimatizačnej sústave
  • neporušenosť pneumatík (či nie sú naseknuté a podobne) a ich nahustenie
  • udržiavať auto v čistote
  • nabiť autobatériu
  • vymeniť filtre
  • gumové tesnenia dverí a zámky natrieť prípravkom proti zamrznutiu


Čo treba dať skontrolovať v servise:

  • technický stav motora, nechať odstrániť prípadné poruchy
  • stav podvozku, hlavne prednej a zadnej nápravy a klimatizácie
  • nabíjaciu sústavu motora, vrátane batérie
  • brzdy, napríklad hrúbku brzdových platničiek
  • vymeniť na diskoch letné pneumatiky za zimné a kolesá vyvážiť


Komplexnejšiu kontrolu auta po letnej dovolenke zverte radšej servisu

Kto chce, aby mu jeho auto spoľahlivo slúžilo aj po tisícoch kilometrov najazdených počas leta, mal by ho dať čo najskôr do servisu na preventívnu prehliadku. Zanedbanie údržby môže v chladných a vlhkých jesenných dňoch jeho používanie skomplikovať.

Na moderných autách sa dá v amatérskych podmienkach bežnej garáže či na parkovisku pred domom urobiť len základná údržba. Tieto vozidlá už majú totiž zložitú elektroniku. Ich technický stav sa dá preveriť a prípadná porucha zistiť len v servise na diagnostických prístrojoch.

 

Pozor na olej 

picture60S autom by ste na preventívnu prehliadku do servisu mali ísť aspoň 4x do roka. "Určite aj po náročnej dovolenkovej sezóne,“ odporúča motoristický expert Vladimír Dimov. Tým sa podľa neho dá predchádzať závažnejším poruchám, čo "šetrí peňaženku“. To znamená, že servis by ste mali navštíviť častejšie, ako odporúčajú výrobcovia vozidiel. Lebo napríklad olej v motore sa má meniť po 10 až 20 tisíc kilometroch, ale ak auto jazdí hlavne po meste, tento interval je vhodné skrátiť asi o tretinu. Pri najazdení rovnakého počtu kilometrov je auto používané v mestskej premávke viac zaťažené. Spotrebuje viac pohonných látok, ako keď sa používa na dlhé trasy, pri ktorých sa dá ísť plynulejšie. V meste sa viac opotrebúvajú aj brzdy.


Skontrolovať motor, brzdy, podvozok

Návštevu servisu po letnej sezóne odporúčajú aj ďalší motoristickí odborníci. Dopravný konzultant Ján Bazovský upozorňuje, že treba skontrolovať nielen motor, ale celú elektrickú sústavu vozidla. Hlavne však autobatériu a elektrické káble. Ak sú káble špinavé a na jeseň zvlhnú, vysoké napätie ich môže "preraziť“ a auto nenaštartuje. Teraz je vhodný čas aj na dobitie batérie nabíjačkou. Čím bude chladnejšie, tým viac totiž stráca na sile, čo môže skomplikovať najmä ranné štartovanie. Dôležité je tiež vyčistiť, alebo vymeniť filtre - vzduchový na motore, ale aj na čistenie paliva a vzduchu vo ventilačnej a klimatizačnej sústave auta. Špinavý vzduchový filter na motore totiž znižuje jeho výkon, čím sa, paradoxne, zvyšuje spotreba paliva.

Dimov pripomína, že po dovolenkovej sezóne by mali dať motoristi skontrolovať aj podvozok auta a pneumatiky. "Tí zodpovednejší už teraz rozmýšľajú nad prezutím vozidla do zimných pneumatík,“ dodáva inštruktorka autoškoly Soňa Zverková. Výmenu gúm by ste nemali nechať až na zimu. Lebo potom servisy nestíhajú a na výmenu treba čakať aj niekoľko dní. Platí zásada, že zimné pneumatiky sa majú namontovať, keď klesne vonkajšia teplota pod 7 °C.

picture59


Čistota a dobrá viditeľnosť 

Teraz je vhodný čas aj na dôkladné umytie auta. Hlavne interiéru. V lete sa totiž práši oveľa viac ako na jeseň a okná či čalúnenie vozidla bývajú značne špinavé. "Motoristi by mali dôkladne umyť okná najmä zvnútra a auto povysávať,“ radí Zverková. Nečistoty z ventilačného systému totiž vytvárajú na oknách povlak, ktorý zhoršuje viditeľnosť. Suchou handrou sa odstráni len na chvíľu, takže je vhodné použiť niektorý z čistiacich prostriedkov. Vlhkosť a rosenie okien - typické pre jeseň a zimu, tiež znižuje priehľadnosť okien. Bazovský preto odporúča natrieť ich prípravkom proti roseniu. Mal by sa však nanášať na suché a čisté sklo. Ak sa použije na zarosené, para z dychu osádky vozidla na okne ešte viac kondenzuje, čo jeho priehľadnosť zhoršuje. Vhodné je skontrolovať aj vyhrievanie zadného okna.

Zdroj: http://www.hnonline.sk, http://newcarnetworks.com/
 

 


REKLAMA