10 zaručených tipov, ako si zničiť auto

Zobrazené 4550x

image078Priemerný vek slovenského automobilu je skoro 14 rokov. Keď na to ale príde, môžete ho na šrotoviská poslať oveľa skôr - stačí len robiť veci, ktoré mu nesvedčia. Upozorňujeme na desať oblastí z údržby a prevádzky, ktoré sa na životnosti vozidla negatívne podpisujú naozaj výrazne.                                                                                                                                                                                                                                           

1. Nedodržiavanie servisných intervalov

Jedine experti spoznajú, či autu niečo je, prípadne že sa k niečomu schyľuje. Preto by ste na predpísanú prehliadku mali zájsť vždy v tých termínoch, o ktorých sa dočítate v manuáli. Veľmi dôležitá je predovšetkým pravidelná výmena rozvodového remeňa.

2. Zlá výmena oleja

Olej má v motore rad funkcií: maže, chladí, tesní, unáša usadeniny a odreniny atď. Aby toto všetko zvládol, musí ale byť v správnej kondícii, teda s nespotrebovaným aditívami a schopnosťou zachytávať nečistoty. Preto automobilky presne predpisujú, aké mazivá musíte použiť (viskozitné a výkonnostná trieda) a kedy náplň vymeniť za čerstvú.

3. Mizerné zahrievanie

Zaťažiť motor hneď po rozbehnutí je ďalší z klincov do rakvy automobilu. Pohonné ústrojenstvo sa prehrieva nerovnomerne, rovnako tak chvíľu trvá, než sa olej dostane všade tam, kam má. Odporúča sa prvých 10 kilometrov jazdy nedvíhať otáčky nad 2500/min.

4. Príliš veľa krátkych jázd

Prvé kilometre po štarte sú pre motor extrémnou záťažou. Pod piesty kondenzuje palivo a riedi olejovú náplň, povrchy sa nadmerne odierajú, materiál trpí veľkými rozdielmi teplôt. Preto sa snažte takej jazdy, pri ktorých sa agregát ani nestačí prehriať, čo najviac obmedziť.

5. Nedostatočné dochladzovanie

Ak predovšetkým preplňovanému motoru pri jazde naložíte, nemali by ste ho po zastavení okamžite vypnúť, ale nechať mu tak dve minúty na voľnobežné vychladnutie. Inak by na extrémne rozpálených hriadeľoch turba mohol karbonizovatňť olej a potom upchať kanáliky svojej cirkulácie či pôsobiť abrazívne.

6. Vysoké otáčky škodia

Dlhodobo točiť motor až niekam k červenému poľu znamená ho tiež pekne trápiť. Opotrebenie časťou je totiž vysoké, a to aj keď ste ho riadne zohrievali a máte olej v poriadku. Ideálne otáčky pre benzín sú okolo 3500/min, neplatí teda, že maximálne otáčky znamenajú najviac sily.

7. Hrdza prichádza z dutín

Zlé je tiež večne spoliehať na protikoróznu ochranu z továrne. Zhruba od 13 rokov veku už auto potrebuje vašu pomoc. Avšak hĺbkovú konzerváciu dutín vosky alebo priemyselné tuky mu môžete dopriať aj skôr.  

8. Skleníkový efekt

Ak je auto zavreté v málo vetranej garáži, zle schne a "nedýcha". Karosérii to ani tak nevadí, ale veľa vnútorných dutín sa nedokáže úplne zbaviť vlhkosti.

9. Špina viditeľná i skrytá

Pravidelná očista auta by mala byť samozrejmosťou, neznamená to ale, že len prejdete umývačkou. Kefy sa totiž nedostanú všade, takže oveľa lepšie je ručné práce, maximálne podporená wapkou (tu ale nepoužívajte v motorovom priestore). Zamerajte sa predovšetkým na zle prístupné miesta, dutiny atď. A ošetrujte proti korózii ...

10. Rany, rázy, skoky

Prejsť cez výmoľ, prepadnutý kanál alebo spomaľovací prah vysokou rýchlosťou je nielen málo pohodlné, ale aj zabijácke pre pneumatiky, podvozok aj riadenie. Problém je, že škody sa často hromadia nepoznateľne vo vnútornej štruktúre napríklad gúm a potom sa ešte len bez varovania prejaví plnou silou.

zdroj:www.auto.cz 

 

 


REKLAMA