Životnosť autobatérií klesá, ako sa o ne starať ?

Zobrazené 20349x

Akumulátory v aute už nevydržia toľko rokov ako predtým. Päťročná batéria sa tak stáva minulosťou. Na vine sú stále náročnejšie spotrebiče, ktoré výrobcovia do áut montujú a ktoré zaťažujú akumulátory.

O autobatériu je potrebné sa dobre starať

Nemecký autoklub ADAC spočítal, že sa za posledný rok zvýšil počet výjazdov jeho žltých anjelov k poruchám zavineným zlou kondíciou batérie o 17 %. Nárast v porovnaní za posledných desať rokov potom činí dokonca 300 %. Vybitý akumulátor pritom netrápia len staré autá. Skoršia životnosť štyri až šesť rokov sa dnes u batérií skracuje. Na vine je podľa technikov autoklubu ADAC skutočnosť, že dnes už zastaraná batérie nestačí nárokom modernej a bohato rozvetvenej elektroinštalácie automobilov. Batérie sa skrátka príliš často stále dokola vybíja a nabíja, čo jej uberá na sile. Dôležité je preto nechať čas od času skontrolovať stav akumulátora, najlepšie pred zimou alebo počas nej, kedy trpí najviac.

Strážte si starobu

Ak si zaobstaráte nové auto, môžete byť niekoľko rokov v pokoji. Pri kúpe vozidla ojazdeného je nutné sa presvedčiť, ako je batéria stará a overiť, v akom je stave. To prvé je jednoduché. Na zadnej strane každej batérie je vyrazený kód, prvé trojčíslie označuje rok a mesiac, kedy bola vyrobená. Podľa čísel 026 teda zistíte, že to bolo napríklad v júni 2002. Životnosť moderných batérií je medzi štyrmi a šiestimi rokmi; ak boli kúpené ako v novom aute, môžu vydržať ešte dlhšie. "Keď ale dáte novú baterku do staršieho vozidla, je potrebné ju sledovať už po troch rokoch. Nemá totiž ideálne podmienky, elektroinštalácie auta je prevádzkou opotrebovaná, " hovorí predseda Výrobného družstva autopriemyslu Praha (VDA) Jaroslav Přívozník.

picture055

Radšej do autoservisu

A čo kondícia autobatérie? "Môžete ju overiť sami buď hustomerom alebo orientačne, stačí nasať trochu elektrolytu. Pokiaľ je čistý, je to v poriadku. Akonáhle je špinavý, čierny, znamená to, že baterka dostávala zabrať a nebude stopercentná, " hovorí Jaroslav Přívozník. Pri manipulácii s autobatériou myslite na to, že elektrolyt je žieravina a môže vás popáliť alebo zničiť oblečenie. Preto je jednoduchšie po kúpe staršieho auta (aj len batérie) zájsť do špecializovaného servisu batéri , kde ju väčšinou zadarmo alebo za mierny poplatok otestujú. Merací prístroj odhalí aj vadný článok či iný problém. Priamo na mieste vám zistia ďalšie zásadnú vec: či je v poriadku dobíjacia sústava auta. Test trvá niekoľko minút a mali by ste ho absolvovať každý rok.

Destilovaná voda - vždy len originál

Keď nebudeme brať do úvahy bezúdržbové batérie, do ktorých sa ani nedostanete (sú uzavreté), je v ostatných nutné pravidelne aspoň raz ročne kontrolovať hladinu elektrolytu a prípadne doliať destilovanú vodu. Ak sa do toho pustíte, je potrebné vedieť, ako na to . Tomáš Čábela z firmy Autobatérie Kolín, Praha má bohaté skúsenosti. "Na väčšine batériách sú rysky minima a maxima. Hladina nesmie klesnúť pod ne, ale ani vystúpiť nad. Ak elektrolyt výrazne ubúda, bude zlé dobíjanie, potom je potrebné doliať iba čistú destilovanú vodu. Ale pozor, zvlášť nebezpečné je prelievať ju do PET fliaš od rôznych nápojov. Nikdy ich nevypláchne dokonale a stopy cukru dokážu batériu do mesiaca zničiť, " varuje Tomáš Čábela. A nie je to jedno riziko. " Niektoré autoservisy používajú na meranie náplne do ostrekovačov a elektrolytu rovnaký hustome , takže sa do batérie táto náplň dostane a zničí ju. Batérie by sa nemala odzátkovávať a radšej by sa s ňou malo dôjsť do odborného servisu, " radí .

Pozor na mráz

Zvláštnu starostlivosť potrebuje batéria, keď udrú mrazy. Ak je stále v prevádzke, nič sa nedeje, dobre nabitá batéria by mala zniesť aj teploty okolo mínus 20 stupňov Celzia. Akonáhle však auto dlhšiu dobu stojí, je zle. "V silných mrazoch je potrebné kontrolovať a dobíjať batériu častejšie. Keď nejdete týždeň alebo dva, kyselina sa stiahne do dosiek a v článkoch zostane len voda. Tá môže zmrznúť a ľad roztrhá buď dosky, alebo aj celú batériu, " varuje Jaroslav Přívozník.

Neštartuje , čo s tým ?

Ako spoznať, že batéria už slabne? Ak zrazu slabšie svietia svetlá alebo štartér ráno horšie točí, väčšinou je to baterkou. Veľakrát stačí doliať destilku a dobíjať v bežnej prevádzke. Čo keď ráno štartér ani neškrtne? Možnosti sú dve: buď auto roztlačiť alebo roztiahnuť na lane (akonáhle vozidlo naberie rýchlosť, zaradiť rýchlosť dva, max tri, a pustiť spojku), alebo zavolať suseda či asistenčnú službu so štartovacími káblami. Tie sa pripojí na batériu druhého vozidla, ktorého motor beží, a mal by naskočiť aj ten váš . Druhá varianta je rozhodne lepšia, pretože moderné autá s katalyzátormi sa môžu pri rozťahovaní poškodi ; navyše bez motora v nich nefungujú posilňovače riadenia a bŕzd. Akonáhle idete, motor hneď nevypínajte. "K oživeniu aj úplne vybitej batérie stačí tak päťdesiat až sto kilometrov - potom máte istotu, že druhý deň naštartujete. Ale rovnako treba zájsť do servisu, zmerať, dobiť alebo kúpiť novú batériu, " hovorí Jaroslav Přívozník .

Akú batériu kúpiť ?

Ak sa stane, že vám batéria definitívne "odíde", je potrebné správne vybrať novú. Najdlhšiu životnosť majú podľa odborníkov batérie značkové, pred tými lacnými zo supermarketov varujú." "Štyri až šesť rokov vydržia značkové baterky ako Magnet, Vart , Akuma, Bosc , Delph , aby som uviedol tie najznámejši . Ale superlacné neznačkové kúsky bývajú nejako ochudobnen , majú napríklad slabšie dosky v článku alebo v každom o jednu menej a životnosť je potom oveľa nižšia," hovorí predseda pražského Výrobného družstva autopriemyslu Jaroslav Přívozník .

Na čo sa pri výbere batérie zamerať? Najdôležitejším parametrom je správna kapacita a štartovací prúd.

"Každé auto má od výrobcu predpísanú batériu určitej kapacity, čo zistíte v návode k autu, ale poradia vám aj v každej predajni autobatérií. Okrem toho možno na internete nájsť takzvané osadzovacie tabuľky, kam si zadáte typ vášho vozidla a máte hneď jasno, " hovorí Tomáš Čábela z firmy Autobatérie Kolín, Praha. Keď v tabuľke vyhľadáte napríklad Škodu Felicia, zistíte, že potrebujete baterku s kapacitou 44 ampérhodín (Ah), pre Renault Laguna 1,9 DTi zase 62 Ah. Samozrejme, že ak kúpite batériu s vyššou kapacitou, nič sa nestane, naopak sa zlepšia štartovacie schopnosti, zvlášť v zime, a predĺži sa jej životnosť. Nádoby batérií majú štandardné rozmery, takže v rovnakej " krabici " sú rôzne kapacity, a v autách je väčšinou miesto na väčšiu baterku.

S údržbou alebo bez?

Mnoho ľudí lákajú takzvané bezúdržbové batérie, o ktoré sa netreba vôbec starať. Voda, ktorá sa pri dobíjaní odparí, nezmizne z batérie tlakovým ventilom, ale kondenzuje pod vekom a steká späť do článkov. Nie je teda potrebné ju dolievať , ani to nejde. Je tu jedno ale. "Nemá cenu ju kupovať pre staršie auto, pretože tam vždy bude nejako posunutá dobíjacia sústava a v prípade prebíjania by batérie dostávala viac zabrať. A pretože sa nedá doliať, vysušila by sa a zničila. Navyše je výrazne drahšia, " hovorí Jaroslav Přívozník s tým, že od piatich rokov veku auta by neodporúčal žiadne drahé batérie.

V obchodoch sa môžete stretnúť aj s postriebrenými kontaktami (Silver), ktoré majú výhodu v tom, že dávajú vyšší štartovací prúd, a hodia sa tak hlavne pre dieselové motory. A pozor na moderné batérie, ktoré majú kladné aj záporné dosky s prímesou vápnika. Tie potrebujú vyššiu hodnotu dobíjacieho napätia (väčšinou nad 14,6 V) a to väčšina starších áut nedodáva. Úplne novou technológiou sa vyrábajú batérie gélové, v ktorých je elektrolyt viazaný, takže sa nemôže vyliať. Majú aj vyššiu životnosť a samozrejme aj cenu. Treba ešte spomenúť, že každý, kto batéria predáva, je povinný odobrať starú batériu "na protiúčet ", a to zadarmo. Veľké zmluvné predajne autobatérií však podľa zákona musia batériu akejkoľvek značky vziať aj od toho, kto ju u nich nekúpi .


Zdroj: http://auto.idnes.cz

 

 


REKLAMA