Možnosti riešenia defektu pneumatiky

Zobrazené 4566x

Cesty sú (zvyčajne po zime) plné dier a výtlkov a pneumatiky sú tak v podstate v permanentnom ohrození. Viete si poradiť, ak dôjde k ich poškodeniu? Áno, vozovky sú síce hocikde v dezolátnom stave, ale všeobecne ich kvalita stúpa. Úroveň obutia, pneumatiky dnešné a napríklad tie z konca deväťdesiatych rokov sú neporovnateľné nielen čo sa týka jazdných schopností, ale aj spoľahlivosti. Z defektov pneumatík sa tak stáva skôr okrajový problém.

Avšak o to viac je potrebné poznať riešenie, ak k poškodeniu pneumatiky dôjde. Výrobcovia automobilov svoje nové vozidlá už totiž často neopatrujú tradičnými rezervnými kolesami, ale rôznymi náhradami, vďaka nim by malo byť riešenie príležitostného defektu pneumatiky jednoduchšie a rýchlejšie. No, ako sa to vezme - už ste niekedy opravovali koleso malým kompresorom či lepiacou sadou? Ide v podstate len o kompromisy - aké sú prednosti a nedostatky týchto alternatív?

Umíte si poradit s defektem pneumatiky?

Vec sa má tak, že "prepichnuté koleso", v dobách našich rodičov a prarodičo úplne bežný fenomén, v súčasnosti už nie je tak obvyklé. Moderné bezdušové pneumatiky sú proti prierazu pomerne odolné, avšak únik vzduchu dokáže riadne potrápiť aj dnes. Náhly pokles tlaku niektorého z kolies spozná vodič podľa tendencie vozidla stáčať sa v priamom smere jazdy na stranu. Ak niečo podobné vodič zaznamená, mal by čo najskôr a plynule zastaviť bez toho, aby pritom ohrozil bezpečnosť prevádzky. Pri bežnom prieniku klinca alebo iného ostrého predmetu behúňom pneumatiky dochádza väčšinou len k veľmi pozvoľnému úniku tlaku. "U väčšiny osobných automobilov sa pohybujú predpísané tlaky v pneumatikách okolo hranice 2,0 barov, teda 200 kPa. Bežný prieraz behúňa ostrým predmetom pritom spravidla neprinesie pokles tlaku viac ako 0,5 až 1,0 baru za deň," povedal Ján Foltán z internetového obchodu s pneumatikami. To pri normálnej prevádzke vodičovi umožní pohodlný dojazd do najbližšieho pneuservisu. "Stále sa teda vyplatí pneumatiky pred každou jazdou skontrolovať aspoň zbežným pohľadom, aby vodičovi prípadný defekt neunikol a včas ho odhalil," dodáva Foltán.

Prieraz behúňa teda zvyčajne neznamená väčší problém a možno ho spravidla ľahko opraviť. Fatálnym je však pre všetky druhy pneumatík prieraz bočnice. Ten okrem vandala, ktorému sa znepáči váš automobil či spôsob parkovania, môže zapríčiniť najmä razantné nabehnutie na obrubník alebo tvrdý predmet na vozovke. Podobný defekt býva často neopraviteľný a pneumatiku je potrebné nahradiť novou.


Aké sú možnosti?

Čo teda robiť? Tradičnou výbavou osobných automobilov bolo donedávna rezervné koleso, či už plnohodnotné, alebo dojazdové, na ktorom bývajú nálepkami zreteľne vyznačené limity najvyššej prevádzkovej rýchlosti. Pri akomkoľvek druhu defektu potom bolo nutné vozidlo zaistiť, zdvihnúť ho pomocou heveru a koleso vymeniť. Čo bolo (a je) v podstate to najjednoduchšie, ak viete, ako koleso svojpomocne vymeniť.

S ohľadom na znižovanie výrobných nákladov v kombinácii s dôrazom na redukciu hmotnosti vozidla a tým aj spotreby paliva dnes často automobilky nahrádzajú konvenčné rezervné kolesá najmä lepiacimi sadami. Tie sa spravidla skladajú z tuby s lepidlom a elektrického kompresora napájaného zo zapaľovača v interiéri vozidla. Pri prierazu behúňa treba podľa priloženého návodu vtlačiť do pneumatiky lepiacu zmes a kompresorom obnoviť potrebný tlak. Zakúpiť sa dá tiež jednorazové tlakové nádoby so zmesou lepidla a vzduchu, ktoré sú skladné a prídu vhod ako poistka. Tento spôsob je ale vo všetkých prípadoch len provizórnym riešením problému, ktorý si rovnako vyžiada návštevu servisu. Odstrániť lepidlo z vnútornej strany plášťa je navyše pomerne náročnou činnosťou.

Ďalšou možnosťou opravy prerazené pneumatiky bez nutnosti odmontovať poškodené koleso je vsunutie špeciálneho, v lepidle namočeného knôtu. Ide o pomerne lacnú variantu opravy. Avšak časom dochádza k deformácii knôtu vnútri pneumatiky, čo si nakoniec aj tak vyžiada demontáž kolesa a opravu v odbornom servise. U niektorých automobilov sú dnes stále populárnejšie pneumatiky typu run - flat, ktoré umožňujú pokračovať obmedzenou rýchlosťou v jazde aj v prípade úplnej straty tlaku v pneumatike. Nemusíte teda nič riešiť pri poškodení, dôjdete bezpečne do servisu. A tam sa o opravu, respektíve výmenu postarajú sami. Bezpečné riešenie, ale protiváhou môže byť horšie jazdný komfort na tvrdších pneumatikách.

Moderných alternatívnych spôsobov, akými sa dnes dá vyrovnať s defektami pneumatík bez nutnosti bezodkladne vymeniť celé koleso, je teda celý rad. Pravdou ale zostáva, že všetky z nich majú cez svoje nesporné prednosti aj rad nezanedbateľných nevýhod. Vezmite do ruky sadu na opravu kolesa, pozrite sa na návod a prestavte si sami seba v krízovej situácii - potom sa ukáže, že voziť so sebou klasické rezervné koleso a hever môže byť stále tým najbezpečnejším prostriedkom v prípade akéhokoľvek druhu defektu pneumatiky.

Zdroj: http://www.autoweb.cz/

 

 


REKLAMA